Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Archiv Avon

Zájezd pod stromeček? Češi se letos bojí kupovat dovolenou dopředu

  • 30
Lidé kupují letní dovolenou čím dál více dopředu, klidně už i jako vánoční dárek, pochvalovaly si několik let cestovní kanceláře. Doby úspěchu zájezdů „na první chvíli“ ale letos končí. Kvůli teroristickým útokům. Největší odliv turistů čeká muslimské země.

„V důsledku událostí v roce 2015 mírně klesl zájem o first minute zájezdy,“ potvrdil mluvčí Blue Style František Vorel. „Vidíme, že předprodeje jsou výrazně ovlivněny tím, co se děje ve světě v posledních měsících,“ potvrdil mluvčí CK Fischer Jan Osúch. „Lidé mají obavy, zda jejich letoviska budou v létě bezpečná,“ dodal.

Prodeje zájezdů dlouho rychle stoupaly. Například CK Fischer loni takto prodala přes polovinu kapacity. Jde o oboustranně dobrý byznys: cestovky mohou lépe plánovat, klienti mají jistotu většího výběru i garanci nízkých cen. „Zopakovat tento mimořádný výsledek bude velice obtížné, je zřejmé, že podmínky nejsou stejné jako loni,“ dodal Osúch.

Ne všechny cestovní kanceláře to chtějí přiznat, ale po nedávném útoku v Paříži a na letadlo v Egyptě jsou lidé výrazně opatrnější v plánování letní dovolené. Mimo záznam to potvrzují některé cestovky i pojišťovny, které je kryjí proti úpadku a vidí do prodejů.

Z obav lidí naopak mohou profitovat především Španělsko či Bulharsko, propad zaznamenávají destinace v Egyptě, Tunisku či Turecku. „Zájem o zájezdy do severní Afriky a Turecka je nižší. Na druhou stranu pro Egypt, Tunisko a Turecko hovoří velmi příznivé ceny. Hoteliéři tam ještě víc letos zlevnili,“ míní Vorel.

Možnost výměny i týden před odletem

Cestovky proto vymýšlejí, jak zákazníky přesvědčit, aby si zájezd koupili dopředu i přes nejistotu. Například CK Fischer nabízí lidem garanci možnosti výměny destinace až týden před odletem. „Chceme posílit důvěru lidí k předprodejům a dát jim jistotu, že když budou někde problémy, poletí jinam,“ vysvětlil Osúch.

Podle Kateřiny Petříčkové z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur letos začaly prodeje first minute zájezdů ještě dříve, než loni, v řadě případů už v říjnu a listopadu. Prodeje rostly až do teroristického útoku v Paříži. „Po Vánocích a po první výplatě v novém roce očekáváme velké oživení prodejů, neboť vysoké slevy jsou nabízeny do konce ledna, navíc jsou podpořeny i vybíráním nízkých záloh,“ dodala Petříčková.

Cestovky očekávají letos při letní dovolené růst evropských destinací na úkor těch muslimských, velkého růstu by se mohly dočkat například Černá Hora, Slovinsko nebo Albánie.