Investoři si rozhodně nemyslí, že by Česká republika byla obchodními centry přesycená. Jejich slova potvrzuje doba, kterou jsou Češi schopní strávit pendlováním mezi regály. Často se vyšplhá až ke třem hodinám.
Více než 70 procent zákazníků pak v centrech stráví přes hodinu. Méně než třicet minut se naopak Češi v centrech prakticky nezdrží. Vyplývá to ze studie Shopping Center Hypermarket 2008 společnosti Incoma Research.
Češi utrácejí v nákupních centrech v průměru dva tisíce korun. Nejvíce, zhruba 1394 korun nechají v hypermarketech, přes tisíc korun potom v menších obchodech. Nejméně utrácejí za gastronomii a zábavu.
"Všechny nově plánované obchodní projekty s výjimkou outlet center budou umístěny v městských centrech nebo v jejich blízkosti. Expanze se posouvá více do středně velkých měst," řekl iDNES.cz František Diviš ze společnosti Incoma Rease
V současné době je již zhruba desítka nových nákupních center rozestavěná - především, ta která by měla být zprovozněna ještě v letošním roce, například Palace Pardubice, City Most, City Park Jihlava, Plaza Liberec nebo Exit 66 v Brně.
Dalších se do dvou let dočkají zákazníci například v Hradci Králově, Zlíně, Kladně. V každém z těchto měst by centra měla být hned dvě. S jedním se prozatím počítá v Ostravě, Olomouci a Ústí nad Labem.
Praha míří ke třicítce
Kdo si myslí, že hlavní město už má nákupních center až dost, je na omylu. Dvě by ještě do konce roku měla vyrůst, a to Galerie Fénix a Arkády Pankrác. Zbylých sedm se během několika let rozmístí v centru Prahy i na jejím okraji, například nedaleko letiště.
Po dokončení všech plánovaných staveb se počet center bude blížit ke třicítce. V celé České republice jich je už nyní více než 250.
Miliardy na obchody
Náklady na výstavbu se mohou pohybovat podle rozsahu nákupního centra až ve stamilionech, u největších projektů i v miliardách korun. "Lze se jen těžko obejít bez zpracování podrobné analýzy poptávkové a nabídkové strany," uvedl František Diviš.