Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi rádi šetří, ale svým financím moc nerozumějí

  14:29aktualizováno  14:29
Češi chtějí v příštím roce více šetřit. 88 procent z nich více než v minulém roce. Zároveň však mají rezervy ve finanční gramotnosti a v porozumění finančním produktům, jako jsou půjčky, hypotéky, podílové fondy nebo v souvislosti s důchodovou reformou stále důležitější penzijní fondy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - úspory, peníze | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Ipsos Tambor u příležitosti devátého fóra Zlatá koruna. Hlavním tématem má být právě budoucnost finančních produktů.

Podle výsledků průzkumu má většina Čechů nejraději, když jim je všechno přehledně a srozumitelně naservírováno přímo pod nos. 61 procent Čechů preferuje takzvané balíčky, kdy jim banka nabídne více služeb najednou. Například když ke sjednané hypotéce dostanou i pojištění nemovitosti. Zajímavé je, že obliba balíčků klesá s dosaženým vzděláním.

"Z pohledu vzdělání populace tento způsob nabídky produktů nejvíce vyhovuje lidem se základním vzděláním, nejméně pak vysokoškolákům, z nichž pouze necelá polovina na nabídku balíčků reaguje pozitivně. Jedním z hlavních důvodů je, že vysokoškoláci mají větší přehled o produktech a raději si skladbu balíčků určují sami," vysvětluje Tomáš Macků, jeden z autorů studie.

Podílové fondy nejsou pro každého

Jako vůbec nejsložitější finanční produkt vnímají Češi podílové fondy. 67 procent respondentů je považuje za nejméně srozumitelné. U leasingu a úvěrů, které se co do komplikovanosti umístily v tabulce na druhém místě, je to o polovinu méně. Bezproblémové jsou jen běžné účty.

Že podílové fondy nejsou pro každého, potvrzují i představitelé České spořitelny. "Otevřené podílové fondy patří mezi ty složitější. Přesto bychom si netroufali tvrdit, že jsou složitě pochopitelné - spíše jde o to, že jejich výnosy jsou závislé na mnoha tržních faktorech, které je velmi těžké predikovat," vysvětluje mluvčí České spořitelny Jan Holinka.

Kterému finančnímu produktu Češi nerozumí a jaké služby bank by zlepšili.

Připomíná ovšem, že kromě vědomostí je důležitým faktorem i ochota lidí více riskovat. A to bývají častěji muži než ženy. Podle ředitele Zlaté koruny Pavla Doležala se však finanční gramotnost Čechů zlepšuje. "Výsledky nás překvapily tím, že lidé se dnes chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech," říká Doležal.

Patrné je, že ochota starat se o své peníze i pochopení finančních produktů stoupá s dosaženým vzděláním. Otázkou však je, zda chyba není na straně samotných bank. Více než polovina dotázaných vidí zlepšení v oblasti finančních produktů právě ve srozumitelnějších sazebnících, smlouvách a přehlednější nabídce.

O budoucnosti bankovních produktů budou diskutovat také účastnici Zlaté koruny, která se koná v úterý Praze. Na téma "Finanční produkty v krizi, nebo krize produktů?" tam budou diskutovat ministr financí Miroslav Kalousek, viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík nebo člen NERV Michal Mejstřík.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.