Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - úspory, peníze | foto: Profimedia.cz

Češi rádi šetří, ale svým financím moc nerozumějí

  • 26
Češi chtějí v příštím roce více šetřit. 88 procent z nich více než v minulém roce. Zároveň však mají rezervy ve finanční gramotnosti a v porozumění finančním produktům, jako jsou půjčky, hypotéky, podílové fondy nebo v souvislosti s důchodovou reformou stále důležitější penzijní fondy.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Ipsos Tambor u příležitosti devátého fóra Zlatá koruna. Hlavním tématem má být právě budoucnost finančních produktů.

Podle výsledků průzkumu má většina Čechů nejraději, když jim je všechno přehledně a srozumitelně naservírováno přímo pod nos. 61 procent Čechů preferuje takzvané balíčky, kdy jim banka nabídne více služeb najednou. Například když ke sjednané hypotéce dostanou i pojištění nemovitosti. Zajímavé je, že obliba balíčků klesá s dosaženým vzděláním.

"Z pohledu vzdělání populace tento způsob nabídky produktů nejvíce vyhovuje lidem se základním vzděláním, nejméně pak vysokoškolákům, z nichž pouze necelá polovina na nabídku balíčků reaguje pozitivně. Jedním z hlavních důvodů je, že vysokoškoláci mají větší přehled o produktech a raději si skladbu balíčků určují sami," vysvětluje Tomáš Macků, jeden z autorů studie.

Podílové fondy nejsou pro každého

Jako vůbec nejsložitější finanční produkt vnímají Češi podílové fondy. 67 procent respondentů je považuje za nejméně srozumitelné. U leasingu a úvěrů, které se co do komplikovanosti umístily v tabulce na druhém místě, je to o polovinu méně. Bezproblémové jsou jen běžné účty.

Že podílové fondy nejsou pro každého, potvrzují i představitelé České spořitelny. "Otevřené podílové fondy patří mezi ty složitější. Přesto bychom si netroufali tvrdit, že jsou složitě pochopitelné - spíše jde o to, že jejich výnosy jsou závislé na mnoha tržních faktorech, které je velmi těžké predikovat," vysvětluje mluvčí České spořitelny Jan Holinka.

Kterému finančnímu produktu Češi nerozumí a jaké služby bank by zlepšili.

Připomíná ovšem, že kromě vědomostí je důležitým faktorem i ochota lidí více riskovat. A to bývají častěji muži než ženy. Podle ředitele Zlaté koruny Pavla Doležala se však finanční gramotnost Čechů zlepšuje. "Výsledky nás překvapily tím, že lidé se dnes chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech," říká Doležal.

Patrné je, že ochota starat se o své peníze i pochopení finančních produktů stoupá s dosaženým vzděláním. Otázkou však je, zda chyba není na straně samotných bank. Více než polovina dotázaných vidí zlepšení v oblasti finančních produktů právě ve srozumitelnějších sazebnících, smlouvách a přehlednější nabídce.

O budoucnosti bankovních produktů budou diskutovat také účastnici Zlaté koruny, která se koná v úterý Praze. Na téma "Finanční produkty v krizi, nebo krize produktů?" tam budou diskutovat ministr financí Miroslav Kalousek, viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík nebo člen NERV Michal Mejstřík.