Jediným odvětvím, do kterého se zatím krize výrazněji promítla, je prodej automobilů. Autosalony zlevňují řadu modelů, automobilky kvůli přeplněným skladům omezují výrobu a klesající prodeje se odrážejí i na maloobchodních statistikách.
"Auta jsou typickým příkladem zboží, jehož koupi lze v případě finanční nejistoty odložit," vysvětluje analytik David Marek z Patria Finance, proč se s problémy jako první musí vyrovnávat právě automobilky.
Elektro jede
Opatrnější bývají zákazníci v době zpomalující ekonomiky také u nákupů luxusnějšího zboží. "Musíme přiznat, že v posledních týdnech cítíme lehkou zdrženlivost a zpomalení prodeje," říká Michaela Nikolová, manažerka prodejen Allure, které se zaměřují na prodej šperků s moderním designem.
"Je to tím, že náš sortiment i naši zákazníci ze střední třídy v době krize reagují nejcitlivěji," dodává.
U ostatního zboží zatím obchodníci pociťují nanejvýš zpomalení extrémního růstu z předchozích let. "Třeba vestavné spotřebiče nerostou tak rychle i kvůli tomu, že loni jich lidé nakupovali co nejvíce kvůli nižší DPH," myslí si šéf elektroobchodů Datart Pavel Sláma.
Pokud by lidé přece jen měli začít ztrácet chuť na nákup nové elektroniky, budou podle něj první na ráně nejdražší televize.
"Je to zařízení, které je ve srovnání s ostatními spotřebiči nejvíce zbytné," vysvětluje Sláma.
Dopadu krize na předvánoční prodeje se však obchodníci neobávají. "Šetřit na dárcích pod stromeček nebudeme," potvrzuje jejich odhad nákupního apetitu lékařka na mateřské dovolené Jana Kluhová.
Na velmi vydařené předvánoční období se pak připravují provozovatelé internetových obchodů. "Letos byl oproti předchozím letům již abnormálně silný říjen, a pokud tento trend přetrvá i v listopadu a prosinci, mají se internetoví obchodníci na co těšit," tvrdí ředitel stejnojmenného internetového obchodu Martin Kasa.
Právě tito prodejci mohou částečně na krizi vydělat. Lidé budou hledat, kde je možné nakoupit co nejlevněji, a v řadě případů bývají právě internetové obchody s nižšími náklady na personál a nájem prodejní plochy vítězem takového cenového souboje.
Ekonomové sice extrémní optimismus obchodníků nesdílejí, ale i oni přiznávají, že výraznější oslabení nákupní chuti Čechů lze očekávat až v příštím roce.
"Tyto důsledky však nebudou souviset s nějakými obavami, ale až s tím, jak začnou konkrétní lidé v okolí přicházet o práci," uvedl ekonom Marek.
Ani v takovém případě by krizí neměli být zasaženi prodejci potravin a léků, tedy zboží, které je na rozdíl od aut či elektroniky nezbytné k životu.
Co však lidé odkládají na jindy, jsou například dovolené. Poptávka po zimní exotice už není tak velká jako loni, některé cestovky musely i zlevnit. A lidé očekávají horší časy.
Šest z deseti Čechů má strach, že se v blízké době zhorší životní úroveň jejich rodiny. Absolutně bez obav je v tomto směru pouze sedm procent lidí.