Dvaadvacetiletý Jaroslav z Uherského Hradiště začal loni na podzim pracovat v automobilce Toyota u Kolína za 14 tisíc hrubého. Po pár měsících toho ale nechal.
V Kolíně bylo moc drahé ubytování, takže dojížděl z Kutné Hory, a když si k tomu připočítal občasnou cestu domů na Moravu, vyšlo mu, že raději může pracovat tam za méně či být nezaměstnaný.
K podobným závěrům došla i personální agentura Trenkwalder Kappa. Rok se na Ostravsku, kde je čtvrtá největší nezaměstnanost v republice, snažila přesvědčit lidi, že když nenajdou práci doma, mohli by se přestěhovat.
"Ověřili jsme si neochotu stěhovat se," říká Petra Rösselová, obchodní šéfka agentury Kappa. Jejich kanceláří prošlo 1200 lidí, ale jen 187 z nich bylo ochotno se za prací přestěhovat či dojíždět.
Výsledkem je pak mimo jiné to, že přibývá volných míst, ale nezaměstnanost nijak závratně neklesá. V červnu její míra podle včera zveřejněných čísel klesla na 7,7 procenta.
Jen za ubytováním a stravou
Nejvíce přestěhování do kraje, kde práce je, brání rodinné zázemí, dům, někdy hypotéka. Další překážkou jsou poměrně štědré sociální dávky.
"Lidé si dnes mohou přivydělat k podpoře v nezaměstnanosti 3,5 tisíce měsíčně, něco mohou mít načerno, takže se dostanou i na 16 tisíc a to pak není vůle se stěhovat," říká Rösselová.
Vylákat pár desítek nezaměstnaných z rodného hnízda se podařilo jen tehdy, když měli zajištěno ubytování, příspěvky na stravování a další výhody. Na to nejvíce slyší mladí absolventi škol a lidé starší 45 let. Přijatelnější je pro ně nestěhovat se natrvalo, ale bydlet třeba půl roku na ubytovně, vydělávat a pak se vrátit zpět mezi nezaměstnané a k rodině.
Jednadvacetiletý Jakub Miklas se takhle dostal z Ostravy na Benešovsko ve středních Čechách, kde pracuje za 11 až 13 tisíc čistého měsíčně pro Danone. "Zkoušel jsem najít práci i v Ostravě, ale byla jen za minimální mzdu," říká, proč zvolil půlroční práci u Prahy. Přestěhovat se ale nechce. "Jsem Ostravák," říká.
Firmy o potížích sehnat zaměstnance vědí své. I proto polovinu vytvořených volných míst zaplňují cizinci, hlavně Slováci a Poláci.
"Lidí je nedostatek, hlavně těch kvalifikovaných. Ve výrobě máme stále možnost dýchat s cizími dělníky, ale nemůžeme na nich záviset," říká šéf Škody Auto Detlef Wittig. Práce v automobilkách není příliš oblíbená.
"Jde o práci náročnou na kvalitu, výkon a zároveň firmy nechtějí moc platit," vysvětluje to Rösselová.