Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta Palyová, MAFRA

Obslužte se sami. Benzinky bez personálu lákají na rychlost a nízkou cenu

  • 202
Čerpací stanice bez obslužného personálu jsou v tuzemsku k vidění čím dál častěji. Lákají na levnější pohonné hmoty a rychlejší odbavení. Investoři v nich cítí příležitost k výdělku. Na velké hráče se nyní čeká.

Žádné osvěžující nápoje na prodej, dokonce ani záchody. Jenom terminál s dotykovou obrazovkou a pistole s benzinem a naftou. V Česku se začínají rozmáhat bezobslužné čerpací stanice. Lákají na levnější benzin a rychlejší tankování.

Na trhu funguje zhruba 280 veřejných čerpacích stanic bez obsluhy, z toho na 250 z nich dodala technické vybavení firma Unicode Systems.

„V posledních dvou letech instalujeme šedesát tankovacích automatů na veřejných čerpacích stanicích ročně, rozvoj je rychlý,“ říká Ivo Červený, obchodní manažer společnosti Unicode Systems. Jeho firma dodává čerpacím stanicím zařízení na automatický výdej s platebním terminálem.

Asi nejsmělejší plány má s nimi Armex Oil, třetí největší distributor pohonných hmot. Armex Oil aktuálně provozuje čtrnáct klasických čerpacích stanic a chce mít do pěti let až 60 nových, bezobslužných. Letos jich otevře pět.

Trendu se chytila i největší tuzemská síť čerpacích stanic Benzina - letos bude otvírat pátou stanici bez obsluhy. „Samoobslužné čerpací stanice provozujeme od roku 2012 jako jediný z velkých hráčů na českém trhu, a to pod značkou Benzina Expres. Tento koncept plánujeme rozvíjet,“ říká Mikuláš Duda, mluvčí společnosti Unipetrol. Trojka na maloobchodním trhu, Čepro, má bezobslužné stanice dvě, další zatím neplánuje.

Ušetří na platech

Bezobslužné stanice zatím ale stavějí hlavně menší hráči. „Investoři vidí určitou mezeru na jinak přepumpovaném na trhu. Bezobslužné stanice jsou způsob, jak na něj vniknout a dostat se do branže prodeje pohonných hmot,“ říká Jan Šrámek, obchodní ředitel společnosti PetroCard Czech, která dodává samoobslužné kontejnerové čerpací stanice dosud hlavně na Slovensku. V Česku dodal do zájemcům zatím čtyři.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

V některých případech si majitel čerpací stanice na některý ze stojanů nechá nainstalovat bezobslužný terminál, aby se benzin prodával i po zavírací době. Náklady činí podle Červeného 250 až 350 tisíc korun. „Návratnost je za půl roku až rok, ušetříte na platech,“ tvrdí.

Opačnou cestou se naopak vydaly sítě MOL a Shell: služby a sortiment na pumpách rozšiřují. „Bezobslužné stanice nejsou součástí našeho konceptu,“ říká mluvčí firmy MOL Tomáš Pavlík. Shell zase spolupracuje na stanicích s řetězcem Billa.

Kromě stavby bezobslužných pump se provozovatelé stanic pouštějí do přestaveb pump klasických, kde se doplňkový prodej nevyplatí. „Je to cesta, jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, marže na pohonných hmotách jsou nízké,“ poznamenává Šrámek. Přestavbou prošla například Benzina ve Vysokém Mýtě. Také maloobchodní řetězec Makro postupně předělává stanice na plně samoobslužné, z dvanácti je už čtvrtina obsluhována automaty.

Bezobslužné tankování a placení na neveřejných čerpacích stanicích, které zřizují zemědělská družstva či autodopravci, funguje už léta. „Tam ale neplatíte klasickou platební, ale takzvanou identifikační kartou a jednou za měsíc vám přijde faktura,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS -Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Vůbec první bezobslužnou veřejnou čerpací stanicí u nás byla průhonická Tank & Go společnosti W. A. G. Payment Solutions. Otevřela v roce 2007, ale ke stanici pro jistotu připojila i kukaň s pracovníkem, který radil, jak terminál obsluhovat.

Bez obsluhy se při tankování a placení běžně obslouží lidé také u stanic na stlačený zemní plyn CNG nebo u dobíjecích stanic pro elektromobily. Velké plány na rozvoj vlastní sítě čerpacích stanic včetně těch bez obsluhy měly družstevní prodejny Coop. Do roku 2012 jich chtěly mít asi stovku. Dnes jich mají bez obsluhy zhruba sedm z celkem dvaceti.


Elektromobil