Digitál zachraňuje hudbu a Češi se učí platit. Věří tomu i Spotify

  10:07
Obliba streamované hudby roste i v Česku. Lídr tuzemského trhu, švédská společnost Spotify, věří, že Češi definitivně opustí dnes už poněkud staromilská cédéčka a počet platících zákazníků naroste na pětinásobek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

V roce 2013 Češi za hudbu utratili 264 milionů korun. Zlatá doba CD byla dávno pryč a hudební průmysl vypadal, že je na dně. Digitální prodeje, tedy tehdy hlavně legální stahování, sice rostly, ale ani to nebyla žádná sláva.

Několik hráčů se tu už tehdy přetahovalo o tržby v hodnotě sedmdesáti milionů korun. Vyhlídky na ukusování z ani ne třímilionového koláče (v eurech) většinou nejsou pohnutkou k tomu, aby nadnárodní firmy vstupovaly na nový trh. Přesto se k tomu právě v roce 2013 globální jednička ve streamování hudby Spotify rozhodla.

Proč? Manažer firmy Chris Bevington to vysvětluje na případě domovského Švédska. „Tam to na přelomu dekády hudební průmysl vzdal. Šlo doslova o pirátskou zátoku, kde lidé všechno stahovali zdarma a neřešili, že je to ilegální,“ říká zaměstnanec stockholmské centrály v narážce na název největší světové (taktéž původně švédské) databáze torrentů The Pirate Bay.

„Nám se to pak podařilo zvrátit. Nabídli jsme řešení, které je jednodušší a pohodlnější,“ dodává Bevington.

Statistiky švédské pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) dokazují, že si nevymýšlí. Od spuštění Spotify v roce 2008 do loňska vyrostl celý švédský hudební trh o čtvrtinu na 1,05 miliardy švédských korun (v přepočtu 2,93 miliardy českých korun). A streamování se na této sumě aktuálně podílí 82 procenty, v posledních pěti letech se digitální trh zpětinásobil.

I při pohledu na české statistiky vypadá vstup Spotify jako zlom. Poslední dva spočítané roky trh opět mírně rostl. A to především díky streamování. Švédsko je však stále mnohem dál. U Čechů stále vedou (byť neustále klesající) cédéčka. A zároveň je i přes růst celková velikost trhu pouhých 293 milionů korun, tedy skoro přesně desetina toho švédského.

Jak se proměnil trh s hudbou

Švédů je stejně jako Čechů, avšak berou více než trojnásobek českých mezd a za Spotify zaplatí víc než Češi (při přepočtu na eura to je 10 ku 6). Přesto Bevington podle svých slov nevidí důvod, proč by nemohl český trh dorůst na polovinu švédského. Jinými slovy zpětinásobit se.

Předpoklad vychází z uživatelské i byznysové povahy streamingu. Firma nakoupí práva na hudbu od jejich držitelů a následně je on-line (zpravidla přes dektopovou nebo mobilní aplikaci) zpřístupní svým uživatelům. V případě velkých firem, kterými jsou na českém trhu vedle Spotify i starší francouzský Deezer nebo Google Music či před rokem spuštěný Apple Music, jde o desítky milionů skladeb.

Konkrétně Spotify svou službu zpeněžuje dvojím způsobem. Buď uživatel neplatí nic, ale musí se smířit s prokládáním písniček reklamami a omezenou funkčností (například nelze řadit písně za sebe podle přání). Nebo platí měsíční poplatek ve výši okolo 150 korun a má plnohodnotný přístup k muzice bez reklam.

Většina zůstane a platí

Záleží proto na tom, jak se které službě daří přesvědčit zákazníky, aby začali platit. Pak mají přístup k takovému množství legální hudby, kterého by třeba nákupem CD nikdy nedosáhli. Zároveň ale jeden platící uživatel ročně za streaming vydá víc, než kolik ve zlatých časech platil průměrný člověk, který si kupoval kompakty.

„Můžu to říct z vlastní zkušenosti. Před pár lety jsem si kupoval dvě nebo tři CD za rok. Teď platím pět eur každý měsíc,“ říká manažer Spotify pro střední Evropu Przemek Pluta.

Konkrétní čísla za český trh nechce odhalovat, ale dodává, že přibližně kopírují globální údaje. Podle nich ze stovky milionů uživatelů asi 35 procent využívá placenou službu Premium. Aby toto číslo rostlo, snaží se Spotify neplatící uživatele postrkovat různými nabídkami.

Mezi ně patří i dohoda s českým O2 z letošního června. To nabízí službu Premium na tři měsíce zdarma a zároveň nepočítá data spotřebovaná kvůli Spotify do tarifů (což však podle evropského regulátora odporuje zákonu o tzv. síťové neutralitě).

A jak pobídka dopadla pro první skupinu zákazníků, kterým už skončilo bezplatné období a stáli před otázkou, zda se vrátit k omezené službě zdarma nebo pokračovat v Premiu, ale začít platiti? „Většina lidí zůstala u Premia – tedy nyní platí. Bereme to jako opravdu velmi dobrý výsledek,“ říká Bevington.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...