Češi se v práci nepodřizují snadno

P r a h a - Přimět Čechy, aby pracovali podle představ zahraničních manažerů vede leckdy k vážným střetům. Příkladem, kde na sebe narazily dva světy, je letňanská automobilka Daewoo Avia kontrolovaná manažery z Jižní Koreje. "Kolegové z Koreje aplikovali to, co fungovalo u nich doma. Zavedli skoro polovojenský systém, kdy se rozhodnutí nadřízeného bez diskusí vykonává. Jenže u nás v takovém prostředí dochází často ke střetům a nastává švejkování," uvádí odborový předák Avie Miroslav Kosina.

Změnit letité tuzemské pracovní návyky, jako jsou improvizace, nechuť plánovat či

Jak vyjít s Němci?

Největšími investory v Česku a nejčastějšími obchodními partnery jsou pro Čechy jednoznačně Němci. Na co si dát pozor a jak s Němci dobře vyjít? Odborná literatura radí dodržovat následující doporučení:

1. Buďte dochvilní, dodržujte dohodnutý časový plán.
2. Objemný svazek podkladů a používání techniky při prezentaci vždy zaujme.
3. Neopičte se, nechtějte se zavděčit tím, že popřete sami sebe.
4. Důležitý je přesný a podrobný plán, pečlivá příprava, prevence při odhalování chyb a důraz na detail.
5. Smiřte se s tlakem na dodržování norem a kvality.
6. Připravte se na sebevědomé vystupování, nejde o okázalé zdůrazňování vlivu a důležitosti. Formální postupy a struktury jsou svaté.
7. Český zvyk vybudovat příjemný vztah jako základ dobré spolupráce nemusí fungovat. Němci myslí opačně: prvořadý je věcný problém, dobrá spolupráce může být základem pro dobrý vztah.
8. Němci nejsou roboti, zkuste je poznat mimo práci. Teprve pak se uvolní.
9. V tom, co Němec řekne, nehledejte víc, než řekl.
10. Pozor na dobrý překlad a na ironii. Ne vše mohou Němci správně pochopit.

(naj)

vyhýbání se konfliktům, je podle zahraničních expertů důležité pro úspěšné fungování firmy. Chuť improvizovat je typická.

Zatímco ji Češi považují za výraz vynalézavosti, pro Němce je synonymem nedostatečné přípravy a neprofesionality. "Němci mluví na rovinu a jasně, zatímco když mluví Češi, je leckdy těžké pochopit, co si skutečně myslí," říká například personální ředitel Škody Auto Helmuth Schuster.

O pracovních podmínkách přitom v tuzemských firmách rozhoduje stále více cizinců. Zahraniční firmy kontrolují podniky se skoro půl milionem zaměstnanců, tedy o dvě stě tisíc víc než před dvěma lety. Legálně zaměstnaných cizinců bylo v České republice 30 tisíc.

"Teoreticky zde může firma fungovat jako kdekoliv na světě, ale je třeba pro to udělat hodně změn," soudí Paul Psikal, manažer holýšovské firmy EvoBus, kterou kontroluje koncern DaimlerChrysler.

Pracovníci se pod zahraničními manažery musí vyrovnávat s leckdy kuriózními příkazy. Prodavačky v nákupních centrech mají přísný pracovní režim a například v plzeňském Tesku nesmějí na pracoviště nosit šperky ani žádné osobní věci.

Podle ekonomů vliv západního řízení ještě zesílí. Cizí investoři v Česku za poslední dva roky utratili 250 miliard korun, což se v následujících letech projeví růstem jejich vlivu ve více firmách.

Ve výrobních podnicích se například již nyní ve větší míře do továren vracejí nástěnky s hodnocením, která "parta" nejlépe plní plán. Mnoho lidí muselo odvyknout pátečnímu volnému odpoledni a včasnému odjezdu na chalupu či opakovanému odpočinku během směny.

Sešněrovat Čechy do pevných šablon převzatých zvenčí je podle lidí z praxe i odborné literatury chybou. "Nejlépe se daří firmám, které dají Čechům prostor, aby se zorientovali, zapojili a třeba zavedené postupy i nějak vylepšili. Zvláště americké firmy mohou mít s tímto problém, u nich totiž musí běžet vše podle předpisů," říká Martin Jahn, šéf agentury Czechinvest, která do země cizí investory láká.

Protože však cizí firmy české prostředí neznají a chtějí se vyvarovat nevítaných překvapení, mají tendenci pracovní postupy co nejdůkladněji nalinkovat. To může Čechům vadit kvůli jejich nedůvěře k univerzálním pravidlům a normám.

"Češi nikdy nechtějí hrát roli cvičené opice, vidí velkou hodnotu v pocitu samostatnosti a nezávislosti," uvádí expert na mezinárodní management Ivan Nový v knize Interkulturní komunikace v řízení a podnikání, která shrnuje výsledky dvouletého průzkumu Vysoké školy ekonomické mezi firmami ovládanými zahraničním kapitálem.

Daleko vzdálenější jsou zvyky Japonců. "Styl řízení firmy je naprosto odlišný. Japonci se hodně věnují týmové práci a poradám a pak definitivně rozhodne generální ředitel firmy, který je Japonec.

Autonomie v rozhodování, na kterou byli tuzemští manažeři zvyklí z jiných firem, tu prostě není," říká Rostislav Tesař, marketingový šéf společnosti Toray.

Američtí manažeři mají zase obavy z problémů kvůli sexuálnímu obtěžování. V břeclavské pobočce firmy OTIS proto zavedli funkci ombudsmana, který má takové konflikty řešit. Zatím však prý žádný konkrétní podnět nedostal.