Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se vrací k malým autům. Kvůli zlevnění ropy rostou i terénní vozy

  5:00aktualizováno  5:00
Automobilový trh v Česku zažívá velké změny, výrazně se mění struktura aut, která si Češi kupují. Může za to jak nabídka nových modelů, tak i levné tankování. Po letech propadu letos výrazně ožívá poptávka po malých autech.

Nová Škoda Fabia | foto: Škoda

Za první pololetí stouply prodeje malých aut téměř o třetinu. Důvodem je především uvedení nových modelů na trh, především pak nové Škody Fabia.

Ukazují to statistiky o registracích nových aut zveřejňované Svazem dovozců automobilů. Podle nich se za první rok v kategorii malých aut prodalo přes 21 tisíc vozů, tedy o 29 % více než před rokem. Prodeje malých aut rostou téměř dvakrát rychleji než celý trh.

Nejprodávanější malé vozy v Česku
názevpočet registrovaných vozůmeziroční změna (%)
Škoda Fabia8 606+ 88,1 %
Ford Fiesta2 512+ 9,7 %
Volkswagen Polo
1 756+ 61,4 %
Seat Ibiza1 170- 14,0 %
Dacia Sandero1 119+ 2,9 %
zdroj: SDA

Růst poptávky po malých autech ukazuje dobře i žebříček nejprodávanějších vozů v Česku. Z pozice dvojky sesadily Fabie model Rapid, který ve statistikách reprezentuje nižší střední třídu. Právě podíl této třídy naopak klesá, i když je stále v prodejích největší.

„V kategorii malých vozů slavily u českých zákazníků úspěch u nás oblíbené modely jako je Škoda Fabia nebo Ford Fiesta, které byly nedávno uvedeny na trh ve svém novém provedení,“ říká Jiří Zouhar, vedoucí automobilové expertní skupiny PwC. „Malé automobily posilují díky měnícím se potřebám městského zákazníka a rostoucí nabídce modelů,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Fotogalerie

Škodě se podle dealerů novým modelem Fabie podařilo více oslovit i zákazníky z řad domácností. „Na rozdíl od předchozí generace se podařilo výrazně novým modelem oživit i prodeje fyzickým osobám,“ říká Radek Donner z NH Cars. 

Velký zájem je patrný na dodacích lhůtách: na kombíka musí zákazníci čekat i pět měsíců. Fabií se v Česku prodalo přes 8 tisíc, následovaná je Fordem Fiestou a Volkswagenem Polo. Oba modely ale podle statistik firmy Médea Research patří k těm silně reexportovaným, tedy vyvezeným kvůli nižší ceně u nás do zahraničí.

Do terénu, nebo jen na okrasu?

Může vás zajímat

Škoda Fabia 1.6 16V 2008

Škoda Fabia 1.6 16V 2008

Cena 171.999,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Ještě větší nárůsty prodejů ukazuje segment terénních vozů. Zatímco u kategorie malých aut je už z názvu poměrně jasné o jaká auta jde, segment terénních vozů je ve statistikách poměrně všeobjímající a zahrnuje auta jak do terénu, tak maximálně na polní cestu.

Prodeje těchto vozů stouply meziročně o 42 %, s podílem 18,24 % všech registrovaných aut jsou třetí nejprodávanější skupinou. Žebříček prodejů podle jednotlivých modelů a náhonů ale ukazuje, že lidé si velká auta často nekupují pro jízdu v terénu, ale kvůli jejich velikosti.

Žádný z pětice nejprodávanějších modelů totiž nedosáhl více jak padesátiprocentního podílu prodaných aut s náhonem na všechna čtyři kola. Největší podíl má Dacia Duster, u které je 46 % prodáno jako čtyřkolka. Naopak Nissan Qashqai má podíl jen dvě procenta.

Nejprodávanější terénní auta v ČR
název vozupočet registrovaných kusůpodíl náhonu 4x4 (%)
Škoda Yeti3 08638 %
Dacia Duster1 79746 %
Nissan Qashqai1 1872 %
Volkswagen Tiguan1 10642 %
Hyundai ix351 05826 %
zdroj: SDA, údaje za 1. pololetí 2015  

Experti si nárůst prodeje terénních aut vysvětlují i nižší cenou pohonných hmot. „K nárůstu prodeje terénních vozů nepochybně přispěla snižující se cena pohonných hmot, zejména však také optimismus a důvěra firem i domácností v posilující ekonomiku,“ říká Petr Knap.

Podle Zouhara nahrávají do karet prodejům těchto vozů i inovace řady modelů. „Do karet hraje tomuto segmentu i nízká cena ropy a relativně vysoká důvěra spotřebitelů,“ dodal Zouhar.

Růst prodeje malých vozů táhne v Česku nová verze populární Fabie:

Autor:


Témata: Ropa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.