"Rádi bychom, aby radnice dokončila projekt 800 bytů do konce příštího roku, a k tomu jednáme s dvěma třemi soukromými investory o tom, aby postavili ubytovny na pronájem," líčí šéf závodu Masatake Kolín Enomoto.
Pobízet ke stěhování do Kolína levnějším bydlením (byty staví obec se státní dotací) chce hlavně dělníky.
Ti by jinak za tržní nájem v Kolíně nechali více než polovinu mzdy, kterou si odnesou z automobilky, což má být necelých 12 tisíc korun měsíčně čistého.
V Kolíně se středně velké starší byty prodávají za přibližně milion korun a nájem bytu o 68 metrech stojí více než šest a půl tisíce korun měsíčně. Byty, které postaví radnice budou zhruba o třetinu levnější.
Obrázek z Kolína je pro Česko dost typický. "Češi se obecně neradi stěhují za prací. Mají silné citové vztahy k domovu, který někde vybudovali. Navíc je tu nezpochybnitelný vliv regulace nájmů: nevyplatí se to. Dovolit si to mohou jen lidé, kteří získají slušně placenou práci v Praze," říká Zdeněk Nešpor ze Sociologického ústavu Akademie věd.
Díky tomu, že české vlády už několik let odkládají deregulaci nájemného, se lidé nestěhují tak, jako kdyby existovalo jen tržní nájemné. Lidé v bytech s dekrety nechtějí opustit svou jistotu nižšího nájmu.
Naopak ti, kdo shánějí bydlení, nemají moc na výběr - do levnějších, regulovaných bytů se nedostanou, a tak musí najít byt za tržní nájemné nebo hledat na černém trhu.
Další varianta je koupit byt do vlastnictví, což však také snižuje ochotu se stěhovat. "Aby se vůbec vyplatilo přestěhovat, musí dotyčný získat značné zvýšení platu. Regulace stěhování hodně omezuje," říká Milada Kadlecová z Institutu regionálních informací.
Firmy nečekají na to, až vláda najde odvahu deregulovat, a každá si musí najít svou cestu, jak lidem usnadnit stěhování. "My nabízíme firemní ubytovnu, protože se ukázalo, že řada lidí, kteří se tu ucházeli o práci, nakonec dala přednost práci, kterou měli blíž," říká Sandra Kipeťová z personálního oddělení firmy Witte Nejdek, jež vyrábí autodíly a nyní staví už druhý závod. Do něj hledá 180 pracovníků.
Méně náročné prý bylo přilákat na práci lidi ze Slovenska. Nábor v Bratislavě pořádal i logisticko-poštovní obr DHL, který nedávno otevřel nové řídící centrum v Praze. Nabral už 550 lidí a chybí mu dalších 300.
"Je nám jedno, zda to je kvalifikovaný Čech nebo Slovák. Firemním jazykem je stejně angličtina a Slováci s přestěhováním počítají automaticky," říká Tereza Urbánková z DHL.
Kolínská automobilka lidem, pro něž nebude mít připravený byt, přispívá měsíčně 1500 korun na ubytovnu. Lidé dostanou den volna na přestěhování a firma jim část nákladů na změnu domova zaplatí.