Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi si dopřávají luxusní auta stejně jako před krizí

  8:47aktualizováno  8:47
Třináct ferrari, čtrnáct maserati, čtyřiasedmdesát porsche. Všechna tato auta snů řídí Češi – a všechna si koupili letos. Až na výjimky jdou totiž v Česku nejdražší sporťáky a limuzíny navzdory celé Evropě na odbyt stejně jako loni.

Porsche 911 Targa 4 PDK | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Auta nejvýjimečnějších a prestižních značek si letos pořídilo celkem asi 130 lidí, o dvacet víc než za stejné období loňského roku. V celé Evropě je poměr obrácený, stejných vozů se prodalo asi o dvacet procent méně.

Proč se v Česku drahým autům stále daří? "Je třeba si uvědomit, že segment luxusních aut se pohybuje v řádu desítek prodaných kusů. Ty mohou koupit lidé, kteří mají dost peněz, přitom nepodnikají a peníze jim plynou například z pronájmu. Impulzem k nákupu můžou být třeba výrazné slevy," míní tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Naopak v Evropě patří majitelé luxusních vozů především k řadám podnikatelů, manažerů a bohatých zaměstnanců. "Kvůli krizi vypadly některé specifické skupiny zákazníků, především z oblasti bankovnictví," řekl pro MF DNES Michael Mayer, manažer automobilky Bentley pro Evropu.

V Česku však tento sektor krize tolik nepostihla. A navíc špičkoví čeští bankovní manažeři sahají po konvenčních limuzínách německých výrobců spíš než po extravagantních modelech.

Tržby prodejců nejluxusnějších značek se začaly zvedat na začátku dubna. Zájem zřejmě spustila nová možnost odpočtu DPH i od aut bez mřížky v kufru. "Měli jsme klienty, kteří nákup odkládali dva měsíce a čekali, jak dopadnou jednání kolem odpočtu daně. Prodej stagnoval uměle," popsal situaci v prvním čtvrtletí Lukáš Brožek, prodejce společnosti Scuderia Praha, která v Česku zastupuje italské automobilky Ferrari a Maserati. Dobře se daří značkám Porsche nebo Lexus, naopak výrazně si pohoršil Bentley.

U limuzín záleží na životním cyklu víc než na krizi

Bentley – tradiční britský výrobce luxusních a sportovních vozů spadající pod koncern Volkswagen – je silný v domovské Británii, kde prodeje od března rostou. V České republice místo loňských 12 prodal za pět prvních letošních měsíců jen čtyři vozy. "Máme ale teď hodně objednávek, doufáme, že na konci roku vyrovnáme loňskou sezonu," uvedl Michal Exner ze společnosti Auto Exner, která v ČR Bentley výhradně prodává.

Jako na houpačce jsou letos prodeje nejoblíbenějších manažerských limuzín – Mercedes třídy S a Audi A8 zaznamenaly velký propad. Naopak BMW řady 7 neobvyklý růst. Prodejci BMW i Audi se však shodují, že spíš než krize zasáhl do statistik životní cyklus modelů.

Ferrari California

Zatímco sedmičkové BMW je od listopadu v prodeji v nové, moderní verzi, Audi A8 se svého nástupce dočká až letos. "Až přijde nový model Audi A8, věříme, že se prodeje vrátí na původní hodnoty," řekl Pavel Kozák, vedoucí prodeje smíchovského dealera Porsche Praha. Podle něj je takový průběh vždy ke konci životního cyklu modelu obvyklý. "U levnějších vozů se tolik neřeší, ale v případě těchto limuzín končící modely berou jen manažeři, kteří mají termíny pro nákup a daný rozpočet. Navíc auto neplatí a nevadí jim, že má nižší cenu na trhu s ojetinami," vysvětlil Kozák.

U BMW, které je proti svému konkurentovi o rok napřed, se tvrzení zástupce Audi potvrzuje. Nové provedení luxusní limuzíny z mnichovské automobilky do konce května koupilo víc lidí než za celý loňský rok, kdy bylo v prodeji ještě staré provedení.

Výrazný propad zaznamenala i automobilka Lexus se svou limuzínou nejvyšší kategorie LS. Podle mluvčího českého zastoupení Petra Žemličky je to statistické "kouzlo" způsobené tím, že loni zákazníci dlouho čekali na vozy objednané v roce 2007.

Hůř už je v takzvaných segmentech prémiových aut, kam spadají kromě tradičních německých výrobců třeba právě i vozy Alfa Romeo, Volvo nebo Mini či Jaguar. Podle statistiky se prémiových aut v Česku prodává asi o desetinu méně než loni.

Podobně je na tom segment sportovních aut, do kterého spadají kabriolety a kupé patnácti různých značek bez ohledu na cenu. Skupina zahrnuje například malý kabriolet Peugeot 207CC i supersportovní Audi R8. Místo loňských 445 aut se jich prodalo za prvních pět letošních měsíců 384.

Podobně, jako si udržela své zákazníky nejluxusnější auta, nepřestali lidé chodit ani pro nejdražší oblečení. "Pořád k nám chodí nakupovat stálí zákazníci," uvedla Kateřina Trejtnarová ze společnosti Saga Trade, která k nám dováží oblečení značek Hugo Boss a Betty Barclay. "Na množství prodaného zboží určitě krize není znát. Dokonce jsme prodali více zboží než před jejím začátkem," potvrdila mediální zástupkyně firmy Louis Vuitton v České republice Martina Lewis.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.