Máte rád čokoládu, jíte ji?
Ano, je to dobré pro zdraví a pro náladu, stav mysli. Čokoláda obsahuje antioxidanty, které prodlužují zdraví. Je to stejné jako víno, o němž se říká, že když pijete jednu sklenku denně, můžete žít déle. Čokoláda je plná vitaminů, prostě spousty dobrých věcí. Mám ji rád a opravdu doporučuji lidem, aby ji jedli.
Jakou máte nejraději?
Moje nejoblíbenější je čokoláda Studentská pečeť.
Vyrábí se nějaká podobná čokoláda i v zahraničí?
Ne, Studentská pečeť je velmi specifický český výrobek. A to zejména pro velmi vysoký obsah oříšků, rozinek, kandovaného ovoce. S tím jsem se u jiné čokolády nesetkal.
Jde tedy Studentská pečeť i na vývoz?
Nemůžeme konkurovat jiným výrobkům Nestlé v okolních zemích. Ale v minulosti se hodně čokolády exportovalo, velmi populárním trhem bylo Rusko, kam šly hlavně čokoládové boxy. Ale dnes se vyvážejí především nečokoládové cukrovinky, třeba bonbony JoJo nebo BonPari. Exportuje se asi polovina produkce, a to téměř všude, do Spojených států, západní Evropy, Asie. Hlavně Američané je mají rádi.
VÁNOCE ZVYŠUJÍ SPOTŘEBU
Jak se daří čokoládovému průmyslu o Vánocích?
Pokud mluvíme o konzumaci, tak ta velmi narůstá, a nejde přitom jen o Vánoce, ale o celý prosinec. Je to vrchol spotřeby čokolády v celém roce, spolu ještě s Velikonocemi.
Zájem je asi hlavně o kolekce...
Ano, ale začíná to už Mikulášem. Pak začíná velký zájem o ozdoby na stromeček, kolekce, dále o nejrůznější krabičky čokolád, oblíbené jsou Salónky či Banánky v čokoládě. Prodává se také hojně čokoláda na vaření. Většina těchto výrobků je specifická a prodává se jen v této roční době.
O kolik jsou o Vánocích větší prodeje?
Během Vánoc stoupá spotřeba čokolády dvakrát až třikrát.
A klesají naopak prodeje v lednu?
První půlka měsíce je obvykle slabší, a to nejenom pokud jde o sladkosti. Lidé se vracejí z prázdnin a také každý bojuje s kocovinou. To jsou první dva týdny, kdy máme výpadek. Ale pak začnou být lidi aktivnější, chtějí si splnit předsevzetí. Obvykle druhá půlka ledna vykompenzuje první slabší část měsíce.
ČEŠI MILUJÍ MLÉČNOU ČOKOLÁDU
Mají lidé v Česku nějak jiné chutě než jinde?
V různých zemích existují rozdílné profily chutí. Co můžeme říct o Češích a Slovácích: že jsou na mléčnou čokoládu. Hořká čokoláda dělá jen asi deset procent spotřeby. Takže největší zájem je o mléčnou, hlavně o takové čokolády, jako je Studentská pečeť. Ale věřím, že je to i otázka vývoje. Když se podíváme na některé jiné země, chutě se vyvíjejí a oblíbená bývá mezi znalci hořká čokoláda. Myslím, že v budoucnu by to mohla být také jedna z vývojových cest v Česku.
Jsou vůbec nějaké větší rozdíly mezi chutí vaší čokolády a konkurenční? Existují věrní zákazníci, kteří rozdíl poznají?
Ano, rozdíly tu jsou. Orion čokoláda se velmi zřetelně odlišuje od konkurenční, lidé ji rozeznají. Loajální konzument Orionu vždy čokoládu pozná, a kdo je zvyklý jíst konkurenční čokoládu, taky ji pozná. Někde je více mléka, někde více karamelu a podobně.
Vyvíjela se nějak chuť čokolády v uplynulých, řekněme, deseti letech?
Neřekl bych, že se změnily chutě lidí, to spíše kvalita výrobků. Ta byla před deseti lety proměnlivější. Teď se na ni klade mnohem větší důraz.
Jak probíhá výroba čokolády?
Kakao se dováží z Afriky, především z Pobřeží slonoviny. Poté jsou všechna kakaová zrna prodávána na burzách v Londýně a New Yorku. Česko je kupuje v Londýně, pak se zpracovávají na kakaovou hmotu a dále upravují, přidávají se speciální přísady, chutě.
Jak cena kakaa ovlivňuje konečnou cenu? Třeba na Pobřeží slonoviny se teď bojuje...
Ne příliš. Za posledních dvanáct až čtrnáct měsíců se cena kakaa zdvojnásobila, a to se částečně konzumentů dotklo. Cena konečného výrobku, tedy čokolády, vzrostla zhruba o osm procent. Ale není to úplně odraz vyšší cena kakaa, protože se snažíme o efektivnější výrobu, takže ne celé zvýšení ceny kakaa výrobci přenášejí na spotřebitele. Naopak trochu pomohla silná koruna. Záleží také na tom, o jakou čokoládu jde: hořká obsahuje asi padesát procent kakaa, zatímco mléčná zhruba polovinu.
Co čekáte v příštím roce, pokud jde o cenu?
Na Pobřeží slonoviny, kde jsou problémy, se vyrábí 40 procent celosvětové produkce kakaa. Čekám proto další růst ceny kakaových zrn. Záleží na tom, jak budou trhy reagovat. Ale cenu mohou zvyšovat i obchodníci spekulující na burze na pohyb ceny.
VÝROBA ČOKOLÁD SE KONCENTRUJE
Jak bude dál vypadat výroba Nestlé v Česku?
Struktura výroby nebyla dosud optimální. Máme několik výrobních míst a jejich počet chceme snížit. Chceme mít velmi silnou výrobu čokolády v Zoře Olomouc a cukrovinek ve Sfinxu, kam se také přesune výroba z Maryši. A to by měla být dvě hlavní místa výroby čokolád a cukrovinek. V Orionu se bude zpracovávat kakao.
Značka Orion u čokolád zůstane?
To rozhodně. Věříme, že Orion se stane nejznámější potravinářskou značkou v Česku, nejenom ve sladkostech. Zřejmě si pamatujete, že loni jsme měli reklamní kampaň, kdy si všichni dávali do oken hvězdy Orion.Tahle akce byla velmi úspěšná.
Máte podobnou kampaň i teď?
Máme plno aktivit. Příliš mnoho informací však nedám kvůli konkurentům. Ale máme velmi silnou kampaň, to je jediná cesta, jak pokračovat. Pokud jde o velké novinky, příští rok začneme prodávat novou tyčinku KitKat, bude to jedna z priorit pro příští rok. Bude to hlavní aktivita Nestlé na českém a slovenském trhu. KitKat je pro Nestlé celosvětově hlavní značkou, jedničkou. V Česku půjde o jedno z největších uvedení na trh, které jsme dělali za poslední dva tři roky.