"To v tomhle oboru není snad nikde na světě. Distributoři velkých nadnárodních značek, kteří znají dobře světový trh, nad tím jen kroutí hlavou," popisuje Jakub Střelec, který provozuje jeden z největších internetových obchodů s vybavením pro skate- a snowboardový sport skateshop.cz.
"Je to opravdu anomálie," souhlasí Jan Mestek, který zastupuje australskou firmu Quiksilver.
Lokální značky se v tuzemsku prosadily hned z několika důvodů. Od začátku podobné sporty sponzorovaly a v porovnání se zahraničními firmami byly levnější. Oblečení, které ze začátku kupoval jen omezený počet lidí, navíc časem přišlo do módy.
Dlouhodobě největší českou značkou je Horsefeathers, kterou založili v polovině devadesátých let Plzeňané Pavel Kubíček (na snímku vlevo) a Hanuš Salz (vpravo). Potkali se ve škole, a protože oba jezdili na snowboardu, stali se z nich kamarádi a později i obchodní partneři.
Značka vznikla původně v Kanadě, odkud ji Hanuš Salz přivezl při návratu z emigrace. "V Kanadě ji vymyslel můj kamarád, který s ní polepil ještě na škole pár trik a mikin pro ostatní kluky. Nic víc z toho ale nebylo," vyprávěl Salz.
Firma šije jednak oblečení na hory, nabízí však i věci pro běžné nošení. Největší boom přišel podle majitelů na přelomu tisíciletí, kdy v Česku zlidověl snowboarding a s ním i podobné značky. "Horsefeathers měl z českých firem navíc nejsilnější marketing," myslí si Jakub Střelec.
Firma začala šít v Česku, ale postupně výrobu přesunula do Číny. Před šesti lety vykročila za hranice a svou kolekci nabízí v dalších sedmnácti zemích.
Nejúspěšnější rok zažila předloni, když utržila rekordních 180 milionů korun. Do loňských tržeb promluvila krize, na úrovni roku 2008 je podle Kubíčka udržel právě zahraniční odbyt. "Loni jsme odmítli až tři velké tuzemské odběratele, kteří měli problémy s placením. Dodali jsme pouze těm obchodům, které považujeme za zdravé," vysvětluje propad v tuzemsku.
Na trh možná vstoupí noví hráči typu Nike
Do nejsilnější pětky tuzemských značek patří vedle Horsefeathers také značky Meatfly, Nugget, Vehicle nebo Funstorm, jejich pozice vůči zahraniční konkurenci se však pomalu ztěžuje.
Podle Petra Cempera, který provozuje síť obchodů Snowboardel, totiž v poslední době roste prodej importovaného zboží, který byl ještě před zhruba pěti lety 10:1 ve prospěch tuzemských výrobců. Češi během posledních několika let přišli o svou hlavní výhodu – nižší cenu.
"Tři až čtyři roky nazpět byli zhruba o dva tisíce korun levnější. Dnes už se ale cenová hladina prakticky vyrovnala," říká Cemper. Věří, že tuzemští výrobci se i přesto udrží, budou se však muset zřejmě více specializovat.
O trh s oblečením pro lidi na kolečkových i sněžných prknech, kterým v Česku proteče ročně nejméně miliarda korun, se totiž pravděpodobně začnou zajímat velké firmy typu Nike, které dosud podobný segment ignorovaly.