"Za poslední týden jsme prodali dvakrát více rýže, než je běžné. Stačila jedna televizní reportáž o tom, že bude zdražovat, a lidi jí začali mnohem víc nakupovat. Jeden pán včera bral šest balíků," říká majitel prodejny potravin na Americké třídě v centru Plzně Zdeněk Zapletal.
Jeden z jeho zákazníků v obchodě přitakává. "Včera jsem byl v Carrefouru a tam lidé do košíků dávali rýži a cukr po kartonech. V Tesku a Kauflandu je to prý úplně to samé. Vždyť to nemá vůbec žádnou cenu. Mně to připadá jako za komunistů, něco takového jsem už hodně dlouho nezažil," říká asi padesátiletý muž.
"Myslíte, že to nemá cenu? Já nevím, já teda kartony brát nebudu, ale pár balíčků bych si možná koupila," doplňuje starší paní.
Cukrovary a dodavatelé rýže si libují. "Lidé začínají bláznit. Máme větší odbyt v drobných baleních, kde v dubnu je prodej o polovinu vyšší," říká Oldřich Reinberger z Cukrovaru Dobrovice. „Předzásobují se spíše obchodníci než normální lidé,“ dodává.
Kilo cukru se dnes obvykle prodává okolo 18 korun a po prvním květnu cukrovarníci počítají s tím, že se cena za kilogramové balení vyhoupne zhruba na 25 korun.
U rýže sice Evropská unie dala naději, že přehodnotí na podzim svá cla na dovoz, ale podle posledních zpráv je tato reforma u ledu. Kilogram rýže tak v každém případě bude stát zhruba jednou tolik.
"Není rozhodující, odkud rýži dovezeme. Cena v unii i po proclení z jiných zemí je v obou případech zhruba o sto procent vyšší," říká Monika Holasová z Vitany.
Největší dodavatel rýže na tuzemský trh, stejně jako ostatní, umožňuje obchodníkům se předzásobit.
Velké obchodní řetězce tvrdí, že jich se předzásobení netýká, i když lidé větší zájem o cukr a rýži mají. "Zásob máme dostatek," uklidňuje šéf Globusu Petr Vyhnálek.
"Předzásobovat se nesmíme, protože podle vyhlášky musí naše zásoby odpovídat loňskému roku," říká Vesselin Barliev z Teska.
Důvody pro nákupní horečku jsou různé, nejen předzásobení domácích spíží. "Liší se to region od regionu. Například na Olomoucku máme informace, že si lidé dělají zásoby kvůli svým včelstvům," vysvětluje Jana Havlíčková z Carrefouru.
Kromě cukru a rýže se jiné potraviny zatím podle obchodníků ve větším neprodávají, i když podobný osud - tedy zdražování, čeká exotické ovoce a mořské ryby.
Někteří kadeřníci se inspirovali u mobilních operátorů a nabízejí předplacení svých služeb dopředu. Zatím však nejde o příliš rozšířený jev.
"Nic podobného jsem u našich menších nájemníků neviděl," říká manažer obchodního centra Europark v Hostivaři Libor Pospíšil.
"Myslíte, že by to fungovalo? Možná to je docela dobrý tip," přemýšlí nahlas Pospíšil.