"Největší pokles lidí, zhruba dvanáct procent, byl u autokarové dopravy. Na tom nejvíc vydělala právě letecká nízkonákladová doprava," říká Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting.
Právě nízkonákladové letecké společnosti, kterých do Prahy létá už dvanáct, jsou podle Beránka šancí na přežití i menších cestovních agentur. "Ty si totiž nemohou dovolit objednat celé letadlo nebo získat lepší cenu od velkých leteckých společností," vysvětluje Beránek.
Italská Volareweb podobnou možnost potvrzuje. "Už jsme s některými cestovními kancelářemi jednali a přemýšlíme, jak vytvořit společné balíčky letů i pobyty. Největší zájem je o jižní ostrovy," říká David Janík z Volareweb.
Pro podporu cest Čechů na jih proto společnost do konce července prodává letenku za 644 korun bez letištních poplatků. Letenek za tuto cenu nabízí italská společnost deset až patnáct procent z celkového počtu a lze je využít až do konce listopadu. "Největším nepřítelem letecké dopravy do Itálie je Brennerský průsmyk, který stále láká Čechy k individuálním cestám po zemi," říká Janík.
Také Helvetic, která od ledna spojuje Prahu se švýcarským Curychem, nabízí společné balíčky. Zatím však hlavně pro své švýcarské klienty, pro které zajišťuje kombinaci letenek a ubytování v Praze.
"Pokud se však najde česká cestovní kancelář, která bude chtít pořádat s využitím naší dopravy zájezdy do Švýcarska, uvítáme to," tvrdí obchodní ředitel Helvetic Airways Thomas Frischknecht.
Aby se i nízkonákladové letecké společnosti více přiblížily českým turistům, začínají nabízet letenky i prostřednictvím cestovních agentur. Od samého začátku to dělají i české nízkonákladové aerolinie SmartWings, nově se k nim přidaly i Volareweb.
Důvodem je malá chuť Čechů objednávat a hlavně platit letenky přes internet. "Během doby, co do Prahy létáme, se situace hodně zlepšila, ale počet objednávek a plateb stále ani zdaleka nedosahuje stavu ve Velké Británii," připomíná Philippe Wignon ze společnosti EasyJet.
Nákup letenek přes internet, kde nízkonákladové společnosti garantují jejich nejnižší ceny, v Česku využívají především obchodníci a zástupci firem. "Hodně jich je mezi zaměstnanci italských společností se sídlem v Česku, kteří jsou na placení letenek zvyklí z Itálie," říká Janík.
Zatím nízkonákladové společnosti létají především do Prahy, ale jednání i o dalších letištích už proběhla. V hledáčku jsou Ostrava, Brno a Karlovy Vary, z konkrétních letů však zatím sešlo. "Propočty nám ukázaly, že kupní síla v regionech zatím není taková, aby případné lety byly rentabilní," vysvětluje Janík.
Praha se dnes četností spojení s významnými evropskými centry vyrovná zemím v Evropě. Nejčastěji, více než sto dvacetkrát, se týdně létá na tři londýnská letiště, sedmdesátkrát do Paříže a padesátkrát do Vídně.