Česká republika má v Hamburku tři přístavní území - Sálský a Vltavský přístav, které k sobě přiléhají a Československo si je půjčilo na základě Versailleské smlouvy, a samostatný Peutský přístav, který české země v roce 1929 koupily.
Výstavba, jež Hamburk plánuje v souvislosti s kandidaturou na pořádání olympiády v roce 2024, by omezila přístup k Vltavskému přístavu. Ten by mělo překlenout několik nových mostů.
„Deklarovali jsme zástupcům Hamburku, že bychom jako Česká republika v Hamburku rádi zůstali. Pokud Hamburk potřebuje naše přístavní území pro účely svého rozvoje, jsme ochotni ho vyměnit,“ řekl ministr.
Výměna by se podle něj týkala Vltavského a Sálského přístavu. „Zástupci Hamburku tuto naši ochotu přivítali a nabídli nám náhradní území, které je podle mě výhodnější než to současné. To znamená, že je možnost řešení s benefity pro obě strany,“ řekl Ťok.
V pondělí v doprovodu hamburských představitelů navštívil Vltavský přístav i nově nabízené území. „Dostali bychom území, které leží víc východním směrem a podle mě je lepší, protože nabízí větší perspektivy rozvoje,“ řekl ministr po prohlídce obou lokalit.
Ťok zdůraznil, že Česko má zájem využívat své přístavy v Hamburku dlouhodobě, určitě i po roce 2028, kdy vyprší platnost Versailleské smlouvy. „Jestliže myslíme vážně, že chceme zesplavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře,“ řekl.
Česko v uplynulých 15 letech do obnovy svých přístavních území v Hamburku neinvestovalo a tamní majetek chátral. Letos v červnu začalo s rekonstrukcí, ve Vltavském přístavu má vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží.