Odhaduje to ve své studii o světovém obchodu poradenská společnost Deloitte. V deseti největších hypermarketech a supermarketech Češi loni celkově utratili 226 miliard korun. Celá desítka přitom patří velkým světovým hráčům v maloobchodě, jejichž tržby tak ze svých peněženek přikrmili.
„Maloobchodní tržby skupiny 250 nejúspěšnějších společností za fiskální rok 2004 činily 2,8 bilionu dolarů, což je ve srovnání s předchozím rokem o devět procent více,“ uvádí v průzkumu Deloitte.
Tesco letákyNavštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Světová dvojka Carrefour se však chystá k odchodu z českého trhu a její místo má převzít expandující Tesco, které zaujímá páté místo. Globální jednička, americký diskont Wal-Mart, dosud navzdory spekulacím do Česka nedorazila.
Počet hypermarketů a supermarketů v Česku dál roste. Loni se otevřelo celkem šest nových obřích center a 31 hypermarketů, což je více než kdykoliv v historii.
Ve střední Evropě rostly útraty podle studie Deloitte o osm procent – na 263 miliard dolarů (6 zemí). Pozice mezi největšími maloobchodními řetězci v regionu přitom upevňují globální hráči, skupiny jako německé Metro (vlastní Makro) a Rewe (Billa a Penny Market) a britské Tesco, které zosobňují přituhující konkurenční boj velkoplošných a diskontních prodejen.
„Konkurence sice roste, ale počet řetězců na trhu se příliš nemění. Jejich tržní podíly jsou stále hodně rozdrobené,“ uvedl před časem expert Skála z Incomy.
Sleva jako reklama a investice
Kvůli nízkým tržním podílům a vysoké konkurenci obchodní řetězce soupeří o zákazníky hlavně pomocí nízkých cen. Diskonty vítězí na plné čáře, a proto i zavedené řetězce mají své levné zboží.
Tesco například oznámilo, že snižuje cenu u dvou tisíc položek zboží. Bere to jako formu investice, formu lákání lidí. „Do jarního snižování cen jsme investovali 200 milionů korun, celkem od loňského roku už to je 1,4 miliardy,“ uvádí jeho mluvčí Jana Matoušková.
Zajištění nízkých cen v Tesku má na starosti cenový tým osmi zaměstnanců a externí agentura. „Týdně sledujeme ceny 9500 výrobků a upravujeme je tak, aby byly nižší než ceny konkurenční nebo s konkurencí srovnatelné,“ dodává. Obchod ve světovém měřítku ovládli Američani, Němci a Britové, za nimi se objevují Francouzi a Japonci.