(Ilustrační foto;)

(Ilustrační foto;) | foto: ADAC

Američané odškodné dostanou, proč ne my? Čtyři Češi žádají peníze po VW

  • 225
První čtyři Češi podali žalobu na automobilky Škoda Auto a Volkswagen kvůli problému s motory obcházejícími měření emisí. Požadují po nich dohromady odškodnění 510 000 korun za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin.

Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann, informoval v úterý server Seznam Zprávy. Neumann tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá. Podle Safe Diesel se ke sporu zanedlouho připojí dalších 500 lidí.

Odškodné za emisní skandál přijde VW na miliardu dolarů, platí i Bosch

Požadovanou částku žalobci odvodili právě od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA, podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 tisíc korun.

V Česku se kauza týká asi 165 tisíc vozů, z toho úpravou v servisu již prošla více než polovina. Kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 20 miliard korun, upozornil server.

Škodě Auto podle mluvčího Vítězslava Pelce nebyla do úterý žádná žaloba doručena. „S jejím obsahem nejsme tudíž obeznámeni, a proto se k celé záležitosti nemůžeme blíže vyjádřit. K podobným krokům však nevidíme důvod, vozy lze bez omezení před i po provedení technických opatření používat a zákazníkům podle našeho názoru nevznikla a nevzniká žádná újma,“ řekl.

Hodnota vozů kvůli podvodu klesla

Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015: „Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti.“ Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.

Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.

Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.

,