Češi ztrácejí chuť utrácet

  • 3
Tržby maloobchodníků se v srpnu v meziročním srovnání zvýšily o 3,7 procenta. Růst odpovídá průměru za poslední tři měsíce. Ochota lidí utrácet se už několik měsíců zvyšuje o podobná čísla kolem čtyř procent, v provnání s výjimečným červencovým výsledkem 5,6 procenta dokonce klesá. Ještě o pět desetin procenta nižší růst zaznamenaly služby, nejvýraznější propad postihl pohostinská a ubytovací zařízení.

Podle Českého statistické úřadu po dlouhé době růstu klesl prodej nepotravinářského zboží, což se dotklo hlavně menších firem. Největší pokles zaznamenala knihkupectví, prodejci časopisů, počítačů a softwarového vybavení.

Naopak vysoké tempo růstu zaznamenaly velké podniky s prodejem smíšeného zboží. Jejich tržby stouply o 11,3 procenta. Rychle rostly tržby i za textil, obuv, pohonné hmoty a motorová vozidla.

V pohostinství a ubytování pokračoval pokles, který začal už v předcházejících měsících. Tržby se propadly dokonce dvě procenta pod úroveň loňského roku.

Tradičně dobře se daří spojům, které utržily o 14,5 procenta více než v srpnu loňského roku.

"Snížení tempa růstu maloobchodních tržeb lze do značné míry vysvětlit loňskou srpnovou vysokou hodnotou. Maloobchodní tržby tak zasáhl efekt, který se projevil také v srpnových statistkách průmyslové produkce a stavební výroby," komentuje David Marek z Patria Finance.

Srpen byl podle Marka také pravděpodobně posledním měsícem příznivých hodnot růstu tržeb v dopravě. Ty se meziročně zvýšily o 4,6 procenta. "Po teroristických útocích na USA klesá poptávka po leteckých dopravnách službách nejen ve světě, ale i v Česku. V příštích měsících se tak asi budeme muset spokojit s méně příznivými údaji z dopravy," míní Marek.

Optimistou zůstává Pavel Sobíšek z HBV Bank. "Mírné zpomalení meziročního růstu maloobchodních tržeb v srpnu proti červenci se nezdá být známkou snižování chuti domácností utrácet. Výrazně nižší byly jen nákupy nových aut, což bylo zřejmě kompenzováno růstem poptávky po ojetinách," uvažuje analytik.

"Z toho, že růst spotřebitelské poptávky je v roce 2001 rychlejší než v roce 2000, stejně jako růst mezd, a současně je růst maloobchodních tržeb pomalejší, je zřejmé, že výdaje domácností se přesouvají směrem ke službám oproti zboží," konstatuje Eva Zamrazilová z Komerční banky.

Za zmínku podle ní stojí především pokračující růst prodejů motorových vozidel a pohonných hmot.  "Zdá se, že motoristé se už vysokým cenám benzínu přizpůsobili," uzavírá Zamrazilová.