Po roce a půl se dobral k fungujícímu výsledku, kterého se loni ujala česká firma MaxDrinks. Ta chce s lahví "a la harmonika" prorazit do velkých i malých obchodů a nabídnout lahev v licenci jiným výrobcům nápojů.
Výhoda nové lahve je hlavně v tom, že jde zmáčknout na čtvrtinu původní velikosti. Nezabírá pak tolik místa při svážení, což by mělo zlevnit její recyklaci.
Zatímco na tvrdá vyjednávání s obchodními řetězci se spolumajitel firmy MaxDrinks Zdeněk Kubík teprve chystá, jeden zářez už na pažbě má. "Připravujeme do těchto lahví novou řadu našich výrobků," říká Jan Květoň, šéf závodu výrobce nápojů Fromin.
Mělo by jít o vody s příchutěmi, dodává s tím, že už předběžnou dohodu uzavřeli. Fromin už v obchodních řetězcích se svými vodami je.
Obry na trhu s vodami bude Zdeněk Kubík přemlouvat hůře. "Mattoni má vlastní designéry svých lahví. Není to cesta, kterou by šli," říká za Karlovarské minerální vody Michal Donath.
MaxDrinks začne nové lahve vyrábět od příštího týdne, a to hlavně s ochucenými vodami nebo čaji. Vyrobit mohou podle zájmu až milion kusů za měsíc. Firma chce skládací lahev propagovat jako ekologickou a tomu má přizpůsobené víčko a etiketu. Ty se totiž musí před recyklací z lahve obtížně oddělovat.
Problémová etiketa
"Největší problém je lepidlo, kterým je etiketa přidělaná," říká Jan Sohar ze společnosti Plastic Technologies, která umělé lahve recykluje. Někdy totiž na lahvi při sundávání etikety zbytky lepidla zůstanou a to ztěžuje další zpracování. "Když se najde možnost, která nás zbaví lepidla, sníží to náklady," dodává Sohar.
Nová lahev proto bude mít etiketu zavěšenou jen na hrdle. Šéf a spolumajitel firmy MaxDrinks Zdeněk Kubík tvrdí, že bude z plastu, takže se hned tak neutrhne. Na výrobu by měla být nová lahev stejně drahá jako každá jiná "petka". Dnes jde zhruba o dvě koruny.
Stejně mnoho jako klasických lahví se jich vejde i na paletu. Lahev je baňatější, ale má menší výšku. Společnost MaxDrinks získala pro spolupráci i České sběrné suroviny, které lahve svážejí k recyklaci. "Budeme lahev propagovat na školách, kde organizujeme soutěže sběru víček od PET lahví," říká Josef Šimral z Českých sběrných surovin.
Už dnes se firma MaxDrinks pyšní tím, že vyhrála se svou harmonikou druhé místo v mezinárodní soutěži o nejlepší design lahve v kategorii inovace. Nic to však nemění na tom, že už pomalu musí začít šetřit na to, pokud se chce dostat a udržet v hypermarketu.
"Výrobkům vždy pomáhá komerční podpora dodavatele," říká za Ahold Kateřina Pecinová s tím, že u nového výrobku vždy pečlivě sledují, jak se prodává.