Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skenuj a ověř. Česká firma chce prorazit se systémem proti padělání zboží

  15:42aktualizováno  15:42
Tuzemská společnost TelPro, která vyvíjí mobilní aplikace, má ambice prorazit na trhu se systémem ochrany proti padělkům. Systém funguje na bázi skenování QR kódů z etiket chytrým telefonem. Systém zatím využívá jen lihovar Poněšice.

Tuzemská společnost TelPro, která vyvíjí mobilní aplikace, má ambice prorazit na trhu se systémem ochrany proti padělkům. Systém funguje na bázi skenování QR kódů z etiket chytrým telefonem. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nápad na systém Authentizer vznikl v době metanolové aféry, v níž v roce 2012 na následky otravy zemřely desítky lidí. Systém má však chránit nejen alkohol, ale veškeré zboží. Podle firmy je v Česku unikátem, něco podobného však už existuje například v Německu. Přesto by chtělo TelPro s „nálepkováním“ proniknout i do ciziny.

TelPro, které dodává různý software například Českým Radiokomunikacím nebo T-Mobilu, očekává v Česku zájem ze strany hračkářských firem nebo firem v oboru strojírenství či náhradních dílů k automobilům. Tedy zejména v oblastech, kde se padělky vyskytují poměrně často.

„Velký problém s paděláním se objevil i u dražšího značkového zboží, například u kabelek. Padělky za desítky či stovky tisíc prodávají i značkové prodejny,“ uvedl jednatel TelPro Petr Lávička.

Systém se však vyplatí spíš velkým výrobcům, zboží typu čokolád nebo piva by se tím zásadně prodražilo. Za každou nálepku, která nese dva unikátní kódy, totiž výrobce zaplatí zhruba 10 korun. Výše však záleží i na objemu, částka bude nižší s vyšším objemem polepených výrobků. „Je pravda, že náš systém se vyplatí výrobcům spíše pro ochranu dražšího zboží,“ připouští Lávička.

Systém se skládá z nálepky s QR kódem, pod kterou je další nálepka s alfanumerickým kódem. Zákazník může pomocí mobilu v obchodě provést základní ověření, zda je výrobek registrovaný a po zakoupení a sejmutí dalšího kódu si ověří, zda nejde o padělek. Informace se ukládají na internetu, k přístupu do databáze však není třeba mít v telefonu aplikaci, stačí webové rozhraní. Tam může výrobce ukládat i další informace o výrobku, počítá se i s možností, že by systém umožňoval pořádat soutěže, tedy v podstatě jakási „účtenková loterie“ výrobců.

Systém dvojitých kódů firmy TelPro Authentizer má zajistit ochranu proti padělání veškerého zboží.

Systém dvojitých kódů firmy TelPro Authentizer má zajistit ochranu proti padělání veškerého zboží.

TelPro má poměrně velké ambice, ale systém zatím využívá jen rodinný Lihovar Poněšice, který má tři zaměstnance. „Od března, kdy jsme to začali používat, jsme nalepili zhruba tisíc nálepek,“ uvedla ředitelka marketingu Klára Ledajaksová. Výrobce softwaru TelPro loví zákazníky mezi 150 českými firmami, vážně prý jedná asi se dvaceti z nich.

U alkoholu si mohou už dnes lidé rychle ověřit jeho pravost na internetu. Umožňují to nové kolky. Podle zástupců Telpro se však během metanolové kauzy objevily i případy falšování nových kolků. „Náš systém díky dvojité ochraně zfalšovat nejde. Navíc verifikace půjde až poté, co každý výrobek zaregistruje výrobce,“ říká Lávička.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.