Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česká infocentra nejsou dokonalá

  10:00
V České republice je registrováno přibližně 370 TURISTICKÝCH INFORMAČNÍCH STŘEDISEK. Zdaleka ne všechna však dokážou návštěvníkovi pomoci.

Představte si, že se chystáte na výlet či dovolenou do místa, které však vůbec neznáte. Pokud se rozhodnete si raději v předstihu po telefonu zjistit důležité informace v tamním informačním středisku, může se stát, že budete nejen spokojeni, ale mnohdy i velmi zklamáni. Vedle profesionálního přístupu pracovníků infocenter, kteří se snaží pro zákazníka udělat maximum, je totiž možné narazit na nezájem, stručné odpovědi či rychlé odkázání na webové stránky, aniž si dotyčný ověří, zda má klient k internetu přístup.

Ani skvělé, ani zlé

Alespoň takový je výsledek testu redakce MF DNES, který podle jejího zadání vypracovala společnost Positive, jež se měřením kvality služeb podávaných po telefonu zabývá. Z maximální stoprocentní úspěšnosti dosáhlo nejlépe ohodnocené středisko pouhých čtyřiašedesáti procent. "To je přibližně průměr pro rok 2003 spočtený za posuzované firmy z různých oborů. Přitom ty nejlepší dosahují přes osmdesát procent," vysvětluje Romana Juhová z Positivu, která celý průběh testování řídila. Jak se ukázalo, kvalita poskytnutých informací velmi záleží na konkrétním pracovníkovi, který se zákazníkem komunikuje.

Detailní výsledky testu informačních center naleznete ZDE.

Dokonce i v rámci jediného infocentra je možné zaznamenat značné rozdíly. Například v Městském informačním centru v Jeseníku lze natrefit jak na milé, ochotné pracovnice, které se snaží vyhledat co nejvíce informací, tak na operátora, jemuž se zdá položený dotaz příliš široký a bez další diskuse odkazuje na internetové stránky. Totéž platí třeba i pro informační středisko v Telči, které si odneslo nejlepší skóre úspěšnosti. Přesto se i tady člověk potká, vedle trpělivého vyjmenovávání seznamu aktuálních kulturních akcí včetně všech doplňujících údajů, s nezájmem a rychlou odpovědí na otázku týkající se tak zásadně letní věci, jíž jsou možnosti koupání.

Když na zákazníka není čas

Snad vůbec nejhorší, co může turista od pracovníka "íčka" slyšet, je informace o tom, že má rozdělanou práci a požadované údaje by musel hledat. Takto například proběhl jeden z telefonátů do infocentra v Pasohlávkách u Novomlýnských nádrží. Co se obecně telefonní dosažitelnosti týče, test prokázal, že je možné se do infostředisek poměrně snadno dovolat. Ve více než polovině případů je pravděpodobnost, že někdo na první zavolání zvedne telefon, minimálně devadesátiprocentní. Občas však hovor skončí na záznamníku, v lepším případě s možností zanechání vzkazu, v horším pouze s údaji o pracovní době.

Za zavřenými dveřmi

Jak to vypadá s informačními centry v Chorvatsku? Jaké jsou vaše zkušenosti s infocentry? To vše se dozvíte ZDE.

Do potíží se však turista může dostat také v případě, zjistí-li po příjezdu do města, že je informační středisko zavřené. To může nastat v době polední pauzy či o víkendu. Přestože řada infocenter prodlužuje v letní sezoně otvírací dobu, téměř čtvrtina z posuzovaných v neděli své služby neposkytuje. "Většinou na nonstop provoz nejsou pracovní síly, a především finanční prostředky," říká vedoucí oddělení cestovního ruchu v Jindřichově Hradci Zuzana Bedrnová. "Alespoň by však za výlohou, jako je tomu u nás, měl být infopanel, kde se návštěvník dozví základní údaje a zajímavé tipy," dodává.

Vítěz testu

Vítězem se stalo Informační turistické centrum v Železné Rudě. Ze všech posuzovaných infostředisek dosáhlo v součtu nejvyššího ohodnocení. Zákazník se dozví potřebné údaje, pracovníci mu dokážou vyhledat dopravní spojení, navíc je otevřeno každý den do osmnácti hodin bez polední přestávky.

Propadák testu

Nejméně uspělo Regionální infocentrum Milevský Kraj se sídlem v Milevsku. Úspěšnost při telefonování je malá, pracovníci odkazují na kolegy či na jiná informační střediska. Podávané informace jsou základní, bez jakýchkoli doplnění. Zřejmý je nezájem, malá aktivita.

Co byste se měli v infocentru dozvědět

Pracovníci kvalitního infocentra dokážou doporučit ubytování podle požadavků klienta, znají cenu, vzdálenost ubytovacího zařízení od nejbližšího města či od centra města, kvalitu a typ zařízení, v nejlepším případě jsou schopni ubytování zajistit.

Doprava

Je dobré se zeptat na dopravu v příslušné oblasti. V infostředisku by měli dokázat vždy vyhledat místní spojení, ideálně i spojení po celé České republice.

Kulturní nabídka

Podstatnou částí služeb je prezentace kulturního dění v dané lokalitě. Pracovníci infocentra mají mít přehled o tom, co se v jejich kraji na kulturním poli děje, kdy se jednotlivé akce konají, kde je možné zakoupit vstupenku a jaká je cena. Skutečně dobře fungující středisko je schopno takové informace podat z větší části republiky.

Kam na výlet

Pracovníci střediska by také měli dokázat podat informace ohledně výletů do okolí a zajímavých míst, které by turista neměl minout.

Informace o regionu

Zákazník by měl dostat základní informace o oblasti, v níž se nachází. Měl by získat zdarma plán města či mapu regionu i odpovědi na dotazy týkající se místních památek a muzeí (včetně otvíracích dob a ceny vstupného), stravovacích možností a ostatních služeb v dané oblasti (například, kde lze nalézt lékařskou službu, jak mají otevřeno lékárny, kde je zubní pohotovost).

Sportovní vyžití

O sportovní nabídce by informační centrum mělo poskytnout rovněž dostatečné údaje, a to informace o sportovních aktivitách v oblasti, o termínech konání sportovních akcí, o cenách vstupného i to, kde je možné si lístky na akce opatřit, dále o provozních dobách a cenách ve sportovních areálech, o možnostech zapůjčení a uschování kol a podobně.

Symbol je značkou kvality

Turisté se až dosud neměli podle čeho orientovat, pokud potřebovali informace o regionu, v němž trávili svoji dovolenou či víkend, a hledali takzvané informační středisko, mohli narazit na ledasco. Turistická informační centra totiž neměla žádné jednotné značení. "Íčka" rozličných velikosti i tvarů na různobarevných pozadích visící před vstupem do provozovny nic neříkala o tom, zda zákazník uvnitř najde spíše cestovní kancelář s nějakým tím prospektem okolí, nebo kvalifikované pracovníky, kteří jsou schopni zodpovědět téměř každý dotaz. Ve spolupráci České centrály cestovního ruchu a Asociace turistických informačních center vznikl projekt, na jehož základě kvalitní informační střediska, která splňují určité základní požadavky, jako je například celoroční provoz minimálně pět dnů v týdnu či komunikace alespoň v jednom světovém jazyce, obdrží jednotné značení bílé "i" v zeleném poli. Zákazník tak bude vědět, že za pultem takto označené provozovny by měl dostat informace, které potřebuje. V současnosti je v Česku okolo 370 registrovaných infostředisek.


Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Do elektroenergetické soustavy půjde víc peněz. Zlepší se i její bezpečnost

16. dubna 2024  11:20

Investice tuzemských provozovatelů elektroenergetických soustav v příštích letech proti současnosti...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01,  aktualizováno  9:06

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Hermès posiluje. Brzy může předstihnout Louis Vuitton, předpovídají analýzy

16. dubna 2024  8:11

Značka luxusního zboží Hermès má podle analytiků banky Citigroup potenciál překonat v příštích...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  12:12

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...