Změna se týká jak letiště v Ruzyni, tak v Brně, Ostravě a Karlových Varech. Dopravci budou platit za prvních sto tun maximální vzletové hmotnosti 195 korun za tunu, za každou další tunu ale už jen polovinu, tedy 97,50 Kč.
Podle některých odborníků počet cestujících na Ruzyni roste pomaleji než počet letadel. To znamená, že sem létají především malé stroje. Připravované opatření letiště zatraktivní pro velká letadla.
Na nové politice by tak měly vydělat zejména ty společnosti, v jejichž flotile létají stroje Boeing 747, 767 nebo Airbus A 300, 310 či 330. U těchto dopravců by podle Richarda Klímy z Řízení letového provozumohly poplatky klesnout zhruba o 30 procent.
Letenky nezlevní
Dopravci, kteří z Ruzyně létají, ale už avizovali, že změna se do cen letenek nepromítne. Většinou totiž létají menšími stroji.
"Našich cestujících se bohužel toto opatření s téměř stoprocentní jistotou nedotkne vůbec. Cenové zvýhodnění se týká pouze letadel nad 100 tun, letadla Boeing 737-700, kterými létáme v Praze, mají maximální vzletovou hmotnost 70 080 Kg. To znamená, že jsme hluboko pod limitem stanoveným při nové cenotvorbě," řekl Jan Čamek z nízkonákladové společnosti SkyEurope.
Podobně se vyslovila i Vladimíra Dufková, která zastupuje dalšího low-cost dopravce, společnost Travel Service, která provozuje linky Smartwings. Změny nechystá ani ČSA.
Za stejné služby stejné peníze
Opatření se týká pouze jedné části tax, které se na letišti platí. Dopravce hradí stání či tankování - za tyto služby jdou peníze přímo letišti.
"Letadlo ale musí také bezpečně přistát, navést se na sestupovou trať, musí dostat povolení. Za to platí nám," vysvětlil Klíma. Tento poplatek je závislý na hmotnosti letadla. Právě to by se ale mělo měnit.
"Letadlo od nás obdrží stejnou službu, stejné informace, bez ohledu na to, jestli to je obrovské letadlo, nebo malé letadlo. Spíše tedy dochází k vyrovnání hmotnostního faktoru. Ať letí boeing, nebo malé letadlo, od nás dostane stejné služby stejného rozsahu," dodal Klíma.