Česká obchodní inspekce (ČOI) zkontrolovala ve druhém letošním čtvrtletí 207 předváděcích prodejních akcí, z nichž její inspektoři zjistili nedostatky ve 170 případech. Od dubna do konce června pokutovala nedostatky při předváděcích akcí více než pěti miliony korun. Trvalým problémem zůstává odstoupení od smlouvy spotřebitelů, kteří na akci uzavřeli kupní smlouvy.
Inspekce apeluje na spotřebitele, aby na tyto akce nechodili, neposkytovali o sobě žádné údaje a nepouštěli si tyto lidi domů.
Při osmi kontrolách inspekce prokázala použití agresivních obchodních praktik. „Spotřebitel byl například utvrzován v tom, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli pro získání výhry nebo výhody musel vynaložit finanční prostředky nebo jiné výdaje,“ uvedla ČOI.
Některé předváděcí firmy se podle šéfa inspekce Mojmíra Bezecného označují například za „antišmejdy“ či spotřebitelské ombudsmany, kteří mají údajně napravit křivdy spáchané na spotřebitelích na jiných předváděcích akcích. „Motivují lidi k nákupu VIP karet, přitom jediným účelem je dostat z lidí poplatky za tyto karty,“ vysvětlil Bezecný.
firma | výše uložených pokut |
---|---|
Aqua Activity s. r. o. | 2 030 000 Kč |
Beck Czech s. r. o. (nyní Home Tech s. r. o) | 2 020 000 Kč |
Your Time s. r. o. | 1 110 000 Kč |
Logimex eko s. r. o. | 750 000 Kč |
Balamia s. r. o.) | 670 000 Kč |
Nikal s. r. o. | 450 000 Kč |
i-Rest finance s. r. o. | 400 000 Kč |
Beck Reisen s. r. o. | 330 000 Kč |
No stress s. r. o. | 250 000 Kč |
David Zauer | 250 000 Kč |
Atascadero s. r. o. | 200 000 Kč |
Luxborough Analytics s. r. o. | 125 000 Kč |
Fontisol perfect style s. r. o. | 120 000 Kč |
Zdroj: Česká obchodní inspekce, období 1. 1. - 30. 6. 2014 |
Někteří pořadatelé předváděcích prodejních akcí se také snaží využít výjimky z ohlašovací povinnosti pro pořádání degustací, konzumací a prodeje degustovaných výrobků. „Množí se případy, kdy firmy prezentují své akce jako farmářské trhy, jarmarky, ochutnávky či hody, apod., bez uvedení sortimentu. Pak tam prodávají tlakové hrnce, křovinořezy a další výrobky prodávané na předváděcích akcích. Jde o klamání spotřebitele,“ upozornil na novou fintu „šmejdů“ šéf ČOI.
Mnohdy také zneužívají jména různých firem nebo velkých společností jako údajných sponzorů, na což upozornila například síť lékáren Dr. Max. „Pořadatelé předváděcích akcí nejprve kontaktují seniory telefonem voláním na pevnou linku. Jestliže volaní projeví byť jen nepatrný zájem, obdrží poštou tištěnou pozvánku a tzv. bonusovou poukázku. Ačkoli se během telefonického pozvání volající zaštiťují jménem Dr. Max a osloveným slibují poukázky téže lékárenské sítě, na tištěných materiálech se už její jméno nevyskytuje. Z tištěných pozvánek není vůbec zřejmé, kdo je vlastně rozesílá,“ popsal postup mluvčí lékáren Michal Petrov. Lékárny se od těchto akcí distancují.