Nový typ škodovky, kandidát do Senátu, ředitel společnosti, vlastní dítě či domácí mazlíček. Ti všichni od tohoto týdne mohou mít vlastní poštovní známky. Česká pošta začala nabízet vydání vlastních známek široké veřejnosti. Prolomila tím tradiční pravidlo, které kromě nejrůznějších uměleckých motivů k různým událostem povolovalo na známkách zobrazovat jen nežijící významné osobnosti nebo hlavy státu.
"Jedním z cílů vlastních známek je podpořit listovní zásilky, jejichž objem pochopitelně klesá. Firmy, které listovku stále používají, mohou vlastní známky využít jako zajímavý marketingový nástroj. Je to mířeno hlavně na velké firmy," vysvětluje Břetislav Janík, ředitel odboru známkové tvorby České pošty.
Rozhovor se známým filatelistou i o nových známkáchČtěte v sobotu, 18. 8.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Za hranicemi jsou "soukromé" známky vcelku běžné. Pošta doufá, že tím získá další nový byznys, který by navíc sám o sobě mohl zmírnit propad listovních zásilek. Za dopisy, pohledy a balíky přitom pošta utrží 6,5 miliardy, z toho v klasických známkách 1,22 miliardy.
Nejmenší možná emise, kterou si může zájemce u pošty objednat, je 600 archů po 25 známkách, celkem tedy 15 tisíc známek po desetikoruně. Celkem za nejmenší počet známek zaplatí 150 tisíc plus 40 tisíc za tisk. Zájemci však mohou na jeden arch umístit až 25 rozdílných motivů, cena vyhotovení se pak zvýší na 44 tisíc.
"Tržby z této nové služby je těžké předpovídat, možná nepůjde ani o miliony korun, ale primárně jde především o to, nabídnout lidem něco nového a také se pokusit zmírnit propady v počtu listovních zásilek," dodává Janík.
Vydavatelem poštovních známek v Česku je stát, respektive ministerstvo průmyslu a obchodu. Producentem právě Česká pošta. Doposud se na známkách mohl z živých osobností objevovat pouze prezident a papež.