Ke známkám se starou cenou tak bude nutné přilepit další anebo se dá použít písmenková známka "A". Není na ní uvedena cena, a proto se ji vyplatí nakoupit do zásoby, stejně jako známky do zahraničí s označením "E" (po Evropě a Rusku) a do zámoří "Z". Evropské zásilky zdraží z 20 na 25 korun, zámořská pošta z 21 dokonce na 30 korun. "Ročně tak průměrná domácnost vydá za poštovní služby navíc přibližně 50 korun," uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
Jak chce Česká pošta bojovat s konkurencí Čtěte ve středu, 30. července
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Důvod zdražování je prostý, Česká pošta přichází o byznys. Čím dál méně se posílají dopisy, pohledy a místo složenek se peníze převádějí přes internetové bankovnictví. Od ledna se navíc po uvolnění trhu snaží poště lukrativní firemní zákazníky přebrat konkurenti. Aby udržela zisky, zdražuje.
"Poklesy výnosů z klasických listovních služeb jsou obrovské, loni 470 milionů," vypočítává Ivo Mravinac, mluvčí České pošty. Před sedmi lety doručovala pošta zhruba miliardu listovních zásilek, dnes je na polovině a pokles pokračuje. "Během pěti let se do základních listovních služeb nepromítlo zvýšení cen energií a pohonných hmot," hájí zdražení Mravinac. Dopis proto bude od srpna za 13 korun, složenka typu A za 26.
Listovní zásilky pod útokem datových schránek
Za pokles zájmu o listovní zásilky může jak větší využívání datových schránek, které pošta bude až do roku 2017 provozovat, tak rozmach elektronické pošty. A od ledna ubírá byznys také konkurence, která nově smí nabízet listovní služby pro zásilky do 50 gramů.
Trh, na kterém se ročně otočí kolem 400 milionů zásilek v hodnotě pět až šest miliard korun, přilákal operátory Mediaservis a Českou distribuční. Zatím se jim podařilo urvat jen malou část. "V oblasti listovních zásilek do 50 gramů máme zhruba 97 procent trhu," říká Mravinac.