ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

KOMENTÁŘ: Pošta novátorem za každou cenu? Čas elektromobilů ještě nenastal

  • 112
Česká pošta se chystá inovovat svůj vozový park. A to docela zásadně. Své dodávky s pohonem na naftu či stlačený zemní plyn (CNG ) bude měnit za elektromobily. Čas elektromobilů nevyhnutelně přijde, ale ten okamžik zatím ještě nenastal, píše v komentáři výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

Celkem má Česká pošta zájem o 60 vozů, což je zdaleka největší zakázka tohoto typu v našich dějinách. Soutěž na pronájem šesti desítek malých lehkých užitkových elektromobilů na pět let už byla vypsána. Sama pošta její hodnotu odhaduje na 30 milionů korun (psali jsme zde).

Výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml

Z dálky a se zavřenýma očima, jak říká klasik, se to jeví jako celkem bohulibý nápad. Že se chce pošta zbavit svých dieselů, je fajn. Ubude emisí ve vybraných městech; to že se energie pro elektromobily musí s nezanedbatelnou ekologickou stopou někde vyrobit, ponechme teď stranou. Ty vozy jsou navíc tak tiché...jenže zatím také poměrně drahé. A to se samozřejmě promítá i do ceny jejich „pronájmu“; u této zakázky pravděpodobně půjde o nějakou formu leasingu.

Proč se nyní chce Česká pošta prezentovat drahými elektromobily a dokonce jimi nahrazovat i auta na CNG s výrazně výhodnějším poměrem pořizovací ceny a provozních nákladů a nízkými emisemi oxidů dusíku, polyaromátů i pevných částic, je tak trochu záhadou.

Málokdo ví, že právě Česká pošta je stále největším provozovatelem CNG vozidel. I díky jejímu přispění spotřeba CNG pro dopravu loni v Česku opět překonala rekordní maxima a na silnicích je k vidění už přes 15 tisíc vozidel na plyn.

Čas elektromobilů nevyhnutelně přijde, ale ten okamžik zatím ještě nenastal. Až se auta na elektřinu stanou masovou záležitostí, zákonitě půjde dolů i jejich cena. Doposud je ale takový vůz více než důkazem ekologického myšlení svého majitele spíše znakem luxusu. A těžko se to změní v následujících pěti letech.

Pak je tedy otázkou, zda by Česká pošta, dlouhodobě ztrátový podnik štědře dotovaný z kapes daňových poplatníků, měla být průkopníkem zrovna v tomto oboru a realizovat zrovna teď svou „elektro megazakázku“.


Elektromobil