Zpoplatnění se netýká takzvaných autorizačních SMS, které jsou nezbytné k potvrzení každé transakce prováděné přes počítač, a zpráv, které informují o uskutečnění zadané operace.
Pokud má tedy klient nastaveny SMS například tak, že mu chodí informace o zůstatku v případě pohybu na účtu, může měsíčně zaplatit na poplatcích o několik desetikorun více.
Když se zůstatek účtu změní měsíčně patnáctkrát, zaplatí jen za informační SMS 22,50 koruny. Lidé, kteří chtějí být informováni o stavu účtu každý den, zaplatí nad rámec svých běžných poplatků dalších přibližně pětačtyřicet korun.
Placení za SMS se půjde vyhnout jediným způsobem: stát se majitelem takzvaného Osobního účtu, poslední velké novinky z dílny České spořitelny. V něm si může klient libovolně navolit čerpání jen takových služeb, které využívá, a zasílání zpráv může mít v ceně.
Ve srovnání s předchozí nabídkou spořitelny a jejími balíčky však tato volba není levnější a před nahrazením původní bankovní služby je nutné velmi obezřetně počítat.
"Je to dražší, ale služba vychází maximálně vstříc požadavkům klientů," připouští mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová. Úředníci na přepážkách se nyní budou snažit esemeskami "zdarma" přetáhnout ke službě Osobní účet další klienty.
Textovky budou pro všechny
Od února přibude ještě jedna SMS změna. Zatímco nyní mohou informačních zpráv využívat jen lidé, kteří obsluhují své účty přes internet či telefon, nově si zpoplatněné SMS bude moci objednat všech pět milionů klientů banky.
Zdarma bude oznamování zůstatku e-mailem, což je však méně bezpečné. Informační SMS mají zpoplatněné i ostatní banky z velké trojky. Komerční banka účtuje za jednu zprávu korunu padesát, ČSOB si počítá korunu.