pivo

pivo | foto: Profimedia.cz

Česká tmavá piva slaví úspěch v zahraničí

  • 8
Čeští pivovarníci vaří a především vyvážejí totiž dvakrát více tmavého piva než dříve. Právě export se stará o úspěch tmavého piva. Jeho spotřeba v Česku přitom mírně klesá. Přesto přicházejí pivovary s novinkami. Například Budvar začne v červenci prodávat tmavé pivo v lahvích.

Loni pivovary vyprodukovaly zhruba 550.000 hektolitrů tmavých piv proti 412.000 hektolitrům v roce 2003. Vývoz se v tomto období téměř zdvojnásobil na 268.000 hektolitrů.

Z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven vyplývá, že naproti tomu výstav pro tuzemsko po nárůstu v roce 2004 loni meziročně klesl o desetinu na 280.000 hektolitrů. Tmavé a řezané moky představují asi tři procenta výstavu domácích pivovarů.

Podle předsedy svazu Jana Veselého bývala před sto lety tato piva velmi populární a představovala asi polovinu spotřeby. Říkalo se jim černá a granátová. Od té doby vzrostla konzumace piva a změnily se chuťové návyky, kdy postupně získaly naprostou dominanci na českém trhu světlá výčepní piva a ležáky. Tmavým mokům se nyní daří na zahraničních trzích a představují zhruba devět procent exportu.

 Na českém trhu si v současnosti si spotřebitelé mohou vybrat z více než 50 tmavých piv. Z toho je asi 40 výčepních, šest až sedm ležáků a obdobný počet speciálů. Zhruba tři čtvrtiny objemu se prodají v restauracích a hospodách.

Například Budějovický Budvar začal vyrábět tmavý ležák v dubnu 2004. Do konce roku prodal zhruba 9.800 hektolitrů, v následujícím roce už to bylo o 30 procent více, čemuž napomohlo i zahájení exportu. Odbyt ale rostl i na českém trhu. Letos firma začala toto pivo stáčet i do lahví. Prodej do zahraničí v tomto obalu zahájila v únoru, na domácím trhu bude lahvový tmavý ležák Budvar od července.

Tmavé pivo má v nabídce rovněž Plzeňský Prazdroj. Export tmavého Kozla jsou podle mluvčího Alexeja Bechtina roste, především do Skandinávie. "Například ve Finsku je to přední importované pivo," uvedl.

Pivovary Staropramen mají v portfoliu pivo Staropramen Černý. "Ve srovnání s pivem Staropramenem Světlý jsou prodeje tmavého piva okrajové a dlouhodobě se udržují na stabilní úrovni. Primárně nejsou cílem objemy tmavého piva, ale hlavně rozšíření nabídky spotřebiteli," uvedla mluvčí společnosti Michaela Trýznová. V roce 2002 uvedla firma na trh také polotmavý ležák Staropramen Granát.

,