Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká tramvaj na baterky je odzkoušena v ostrém provozu. Míří do USA

  5:00aktualizováno  5:00
Strojírenská společnost Inekon Group dokončila jako první v Česku vývoj tramvaje na bateriový pohon a její testování v ostrém provozu. Na řadě je nyní sériová výroba a dodávka prvních sedmi vozů pro americký Seattle za bezmála 30 milionů dolarů, tedy za více než 700 milionů korun.

„Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů a spotřebovala přitom jen zhruba čtyřicet procent kapacity baterie,“ říká Josef Hušek, ředitel a spolumajitel společnosti Inekon Group.

Na návrhu alternativního pohonu spolupracoval Inekon s francouzskou společností Saft, která podle společně vytvořené zadávací dokumentace baterii vyrobila. V současné době Inekon Group podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají.

Nová tramvaj Inekon Group je při napájení z baterie schopná ujet až 16 kilometrů. Na přání amerického zákazníka je maximální rychlost při jízdě na baterii omezena na 32 kilometrů v hodině.

Součástí kontraktu s americkým Seattlem je také opce na pořízení dalších devatenácti tramvají s bateriovým pohonem. „O dodání tramvají na bateriový pohon jednáme nyní i s americkým Detroitem,“ dodává Hušek.

Vývoj bateriového pohonu je reakcí na rostoucí zájem o tramvaje nezávislé na trakčním vedení. Začínají být žádané v centrech historických měst.

Inekon vznikl původně jako konstrukční a obchodní partner plzeňské Škodovky, ale počátkem tisíciletí se obě společnosti rozešly, ne zrovna v dobrém. Škoda postupně vyvinula vlastní model tramvaje a oba někdejší partneři si začali konkurovat. I Škoda Transporation vyvíjí nyní vlastní tramvaje na bateriový pohon.

V roce 2013 Škoda vyvinula a odzkoušela obdobnou technologii, ale na rozdíl od Inekonu ne v ostrém provozu, ale ve svém zkušebním areálu. Na to poukazuje Inekon, když tvrdí, že jejich model je první ostře vyzkoušená bateriová tramvaj v Česku. Nicméně Škoda by letos měla dotáhnout kontrakt pro turecké město Konye. Zamířit tam má hned 12 těchto tramvají (více o kontraktu zde).

Inekon zaměstnává přes 80 lidí, na rozdíl od Škody zatím nemá vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují vybraní strojírenští partneři. V roce 2013 firma vykázala tržby ve výši 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu. V závěru loňského roku 51 procent firmy získal čínský státní výrobce China Rail Signaling Corporation (více čtěte zde).



Témata: Inekon, testování




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.