ČSA se chystají propouštět, o práci by mělo přijít přes deset procent pilotů

ČSA se chystají propouštět, o práci by mělo přijít přes deset procent pilotů | foto: Ondřej Franěk, www.lkpr.info

České aerolinie zahajují další vlnu propouštění, o práci přijdou piloti

  • 39
Kvůli propouštění, které ČSA plánují, hrozí střety mezi odboráři a vedením. Podle dostupných informací by měly propustit přes deset procent pilotů. Českým aeroliniím se vyplatí piloty vyhodit nyní, ušetří tím miliony na odstupném. Jak se budou odboráři bránit se zatím neví.

Odboráři se o dalším postupu chtějí ještě poradit. "Budeme to řešit večer na mimořádném zasedání, kdy se rozhodneme, co dál," řekl včera odpoledne šéf odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.

Pro piloty bylo propouštění nečekané, výpovědi začalo vedení rozdávat v úterý. Podle informací MF DNES by je mělo dostat až 70 pilotů ze současných zhruba 430, tedy více než 15 procent.

Část z nich nakonec může skončit v Holidays Czech Airlines, aerolinkách zaměřených na lety pro cestovky patřící do holdingu firem kolem ČSA. Na léto chystá ještě zařazení dvou airbusů A320 do provozu.

ČSA oficiálně propouštění nekomentuje. "S nutností dosáhnout větší efektivity pracovní síly logicky souvisí avizovaná potřeba menšího množství posádek," uvedla bez bližších podrobností mluvčí firmy Hana Hejsková.

Pokud ČSA piloty vyhodí teď, ušetří miliony

Aerolinky si k rozdání výpovědí zvolily dobu, která jim ušetří miliony na odstupném. Nová kolektivní smlouva s piloty totiž ještě není podepsaná a loňská, zaručující nadstandardní odstupné, už neplatí. Pilotům tak ČSA mohou dát jen tři měsíční platy podle zákona, ne loňských devět platů.

Podpis nové kolektivní smlouvy je zatím v nedohlednu, jednou z variant je i vstup zprostředkovatele, který by vyjednal kompromis mezi oběma stranami.

Pilotům se způsob, jakým jsou lidé vybírání k odchodu, nelíbí. Porušuje podle nich princip seniority, který jim byl garantován při snižování mezd na konci roku 2009. Podle něj by pro nadbytečnost měli být nejdříve propouštěni piloti s menšími zkušenostmi a ti zkušenější by měli jít na řadu až po nich. To se ale podle pilotů neděje.

"Systém, fungující u většiny velkých aerolinií byl bezprecedentně porušen u 17 pilotů, mezi kterými jsou i mnohaletí kapitáni dálkových zaoceánských linek," říká Gaspar. Podle něj tento krok vedení znamená narušení vzájemné důvěry mezi ním a piloty.

CZALPA tak ČSA vyzývá ke stažení výpovědí a dodržování zavedeného systému.

ČSA ve velkém propouštěly piloty už loni. Podle Gaspara většina z nich našla práci jinde, ať už v Evropě, nebo především v Asii, kde zažívá letecká doprava velký rozmach.

České aerolinky se zbavily i některých letadel

ČSA se zimním letovým řádem výrazně redukovaly svoji kapacitu, část letadel už v závěru loňského roku prodaly. Po letadlech Boeing 737-400 letos opustí flotilu především menší stroje 737-500, firma postupně přechází na airbusy.

Zeštíhlení má dopravci pomoci přežít a vrátit se zpět do zisku. Kvůli propouštění čeká ČSA i soud s palubními průvodčími, kteří přišli o práci na podzim. Stevardům a stevardkám se nelíbí, podle jakého klíče jejich nadřízení vybrali nadbytečné zaměstnance. ČSA sice letušky propustily, současně však firma CSA Services patřící do holdingu ČSA spustila v těchto dnech nábor nových stevardek pro Holidays Czech Airlines.

"To jenom dokládá, že se jednotlivé firmy ve skupině chovají nezávisle. Každá si své zaměstnance hledá tak, aby profilem odpovídali jejím podnikatelským záměrům i nákladové struktuře," vysvětlila Hejsková.

,