Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po Evropě do dvou tisíc. ČSA zlevněním přeskočily konkurenci

  5:00aktualizováno  5:00
Češi létají čím dál více, ale hlavně se zahraničními dopravci. To by se mohlo v příštích měsících změnit. České aerolinie výrazně změnily své tarify a přiblížily je nízkonákladovému modelu. A stala se nečekaná věc, která nebyla ještě nedávno běžná: u řady letů z Prahy po Evropě jsou ČSA nejlevnějším dopravcem.

(Ilustrační foto;) | foto: Archiv Českých aerolinií

České aerolinie se zpožděním zjistily, že lidé hledají letenku podle ceny. Počty cestujících v Praze rychle rostou.

ČSA zlevní a nabídnou více letenek bez kufrů. Začnou létat na Island

ČSA totiž začaly nabízet letenky i čistě bez odbavených zavazadel. Takový model zkoušely u vybraných destinací od loňského roku, nově ho mají prakticky v celé síti. Cestující jen s příručním zavazadlem má tak jistotu, že poletí vždy o zhruba pět set korun levněji, než kdyby zavazadlo měl. Dosud totiž zavazadlo nabízely většinou v ceně letenky.

„Zákazníci budou platit pouze za služby, které skutečně požadují. 85 % cestujících se dnes rozhoduje podle ceny. Nemůžeme v tomto zaspat dobu,“ říká obchodní ředitel Ján Tóth. ČSA věří, že se tím dostanou na přední pozice ve vyhledávačích letenek. Dosud například pro cestující, kteří potřebují letět s kufry, byli třeba nejlevnější, ale z vyhledávačů to nebylo poznat. Tím, že začnou nabízet jen čistě letenky pro přepravu a další služby si budou cestující dokupovat, jsou náhle letenky levnější.

Zmapovali jsme cestu kufru na letišti:

Po Evropě do dvou tisíc

Poprvé například ceny za jednosměrnou letenku u ČSA spadly pod tisícikorunu. Za zpáteční let do Stockoholmu chtějí ČSA 1 690 korun, velká část evropských destinací i na letní sezónu je v nabídce do dvou tisíc. „Došlo k plošnému snížení tarifů,“ potvrdil Tóth. Levná letenka má svá omezení: nejde ji zrušit, změna termínu je za 60 eur. Občerstvení si mohou cestující jedině dokoupit.

ČSA tak věří, že letadla zaplní více než dosud. I když se obsazenost zlepšila, stále je pod evropským průměrem a dosahuje zhruba 70 %. Nízkonákladoví hráči se pohybují v průměru kolem 90 %. ČSA nově budou nabízet tarify podle různé úrovně služeb.

Nejde o objevení něčeho průlomového, u ČSA ale ano. Podobný model mají nízkonákladoví dopravci a postupně je převzali i zavedení velcí hráči. Průlomem je i to, že po letech chválí za tento krok ČSA prodejci letenek.

„Zákazníkům to bude vyhovovat. Každý si vybere, co potřebuje. Dobré jsou i možnosti pro firemní zákazníky, dosáhnou nyní na všechny výhody,“ říká Josef Trejbal z portálu letuska.cz. „Firemní zákazníci se mohou v případě smlouvy s ČSA dostat k možnosti rychlého odbavení, což je něco, co určitě ocení,“ míní Pavel Němec z HRG Czech Republic.

Podle něj dávno neplatí, že firmy ceny letenek neřeší, naopak jsou na cenu velmi citliví. Podle Trejbala v posledních měsících roste počet vystavených letenek, obrat ale stagnuje. „Znamená to, že průměrná cena dlouhodobě klesá,“ podotkl Trejbal.

České aerolinie se nadechly

ČSA po ztrátových letech roste sebevědomí: minulý týden oznámily spuštění dalších linek. I když jde stále často o metodu pokus/omyl, řada spojů se nakonec chytla a přežila už dvě sezóny. Dopravce přestal prodělávat, letos poprvé není ani pesimistický před nejslabší částí sezóny.

Kombinace levné ropy a čím dál větší konkurence na evropském nebi tlačí dál na ceny. Letos tak není problém sehnat z Prahy zpáteční letenky po Evropě do tisícikoruny. A konkurence bude dál houstnout: svoji miniaturní bázi spustil na Ruzyni Ryanair, další linku na jaře přidává Vueling se spojením do Curychu, Air Berlin oznámil navýšení letů do německého hlavního města na čtyři denně.

Kromě levné ropy hraje ČSA do karet i rostoucí poptávka po létání. Letištěm Václava Havla od ledna do října prošlo o 7 % více cestujících než loni. Letiště zkouší sledovat i strukturu cestujících podle národností. Podíl Čechů na letišti už se přiblížil letos 40 %. V průzkumu, který si letiště nechalo dělat v roce 2008, byl podíl Čechů jen 29 %. „Nedá se však říci, že by cizinců ubývalo, počet cestujících meziročně roste jak u Čechů, tak u cizinců,“ dodala mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Airbus A380 Lufthansa
Lufthansa přesouvá největší letadla, hádá se o poplatky ve Frankfurtu

Napětí mezi největším německým dopravcem a letištěm ve Frankfurtu roste. Lufthansa se kvůli vysokým poplatkům na své hlavní základně rozhodla přesunout část...  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Travel Service má nejvíce letadel v historii, chce navýšit podíl v ČSA

Letecká společnost Travel Service letos znovu výrazně dominuje dopravě Čechů k moři. Na letní sezónu má ve flotile 48 letadel, nejvíce v historii. Své základny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.