Ztrátové aerolinie si půjčily čtvrt miliardy od německé Commerzbank. Ilustrační foto

Ztrátové aerolinie si půjčily čtvrt miliardy od německé Commerzbank. Ilustrační foto | foto: ČSA

České aerolinie si musely půjčit čtvrt miliardy, jinak by byly bez peněz

  • 26
České aerolinie zachraňují své kritické hospodaření dalšími úvěry. Firmě nic jiného nezbývá, bez bankovní pomoci by neměla už žádné peníze. Záplatu 250 milionů korun, která stačí při současné ztrátovosti na necelý měsíc provozu, poskytla aerolinkám německá Commerzbank. Je to druhá největší německá banka, jež stojí za tuzemskou mBankou.

S touto půjčkou počítal bývalý prezident aerolinek Radomír Lašák v plánu na záchranu firmy, který měli schvalovat akcionáři na mimořádné valné hromadě příští týden a jež má MF DNES k dispozici.

K půjčce však mezitím došlo. "Peníze jsou už načerpané," řekl šéf dozorčí rady ČSA Miroslav Zámečník. Úvěr potvrzují i údaje z leteckého rejstříku – tři nejstarší vrtulové stroje aerolinek ATR-72 jsou čerstvě zastavené právě ve prospěch německé banky.

Vrtulová letadla jsou jedním z mála majetků, který dosud ČSA neprodaly nebo nezastavily ve prospěch půjček. Firma může ještě zastavit dvě menší letadla ATR-42, boeingy, které jí zbyly, chce prodat.

Lašákův plán, který nakonec akcionáři po výměně managementu firmy nebudou vůbec řešit, počítal s tím, že firma potřebuje až pět miliard korun. Ty měla získat prodejem svých aktiv i dalšími úvěry, miliarda měla připlout za kapitálový vstup Letiště Praha do ČSA.

Další úvěry a rozprodeje majetku

Nový prezident aerolinek Miroslav Dvořák akcionářům poslal také svou verzi restrukturalizace. Ta vznikla jen krátce po jeho nástupu do vedení aerolinek, a proto se bude ještě měnit. Podstata je však podobná: další úvěry a rozprodeje majetku.

V rozhovoru pro MF DNES před dvěma týdny však potvrdil, že zvažuje i zastavení prodeje boeingů. "Budu se snažit oddálit výprodej ČSA pod tlakem. Jednou z možností je například zastavení prodejů menších boeingů 737-500, místo kterých by z flotily měly zmizet až příští rok větší stroje 737-400," řekl.

Firma čerstvě získanou čtvrtmiliardu nutně potřebovala: už v říjnu se dostaly zůstatky na účtech do záporné hodnoty a dodavatelé začali být značně nervózní. "Výplaty chodí včas," potvrdil šéf odborové organizace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar.

ČSA mají být podle materiálu pro akcionáře, který má MF DNES k dispozici, ve ztrátě i příští rok. Tu letošní odhaduje současné vedení na 3,2 miliardy korun, příští rok má klesnout na 159 milionů korun. Více než 1,6 miliardy korun má firma ušetřit díky propouštění a snížení mezd. Téměř miliardu pak tím, že nebude tolik dávat do zajištění cen paliva. U něj vedení očekává, že cena příští rok mírně poroste.

Vyjednávání s Unií

Navrhované rozprodeje majetku přinesou peníze do kasy aerolinek až v příštích měsících, navíc část plánovaných transakcí musí schvalovat Evropská komise. Vyslanci ministerstva financí se proto vypravili do Bruselu. "První jednání už proběhla," potvrdil vrchní ředitel správy majetku ministerstva financí Tomáš Uvíra. Detaily však odmítl sdělit, stejně jako očekávanou délku vyjednávání o plánované podpoře.

Jednání mohou trvat klidně i půl roku, tak jako například v případě nedávné pomoci rakouským aerolinkám Austrian Airlines. Stát jim poskytl garanci za úvěry ještě předtím, než Brusel transakci posvětil. Aerolinky nakonec koupila německá Lufthansa. "Ke každému případu přistupují velmi individuálně," dodal Uvíra.

Jednou z variant podpory je vstup státního podniku Osinek do ČSA. Ten aerolinkám půjčil už 2,5 miliardy korun, firma je však letos bleskurychle prohospodařila. Vstupem do ČSA by tak zmizel dluh, a navíc i zástavní právo na nemovitosti. Ty by pak mohly sloužit jako zástava na další úvěry. Mimo hru ještě není ani majetkový vstup Letiště Praha do aerolinek.

Myslíte si, že Českým aeroliniím hrozí krach?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 21. listopadu 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 3141

Ne
Ne 1364