České aerolinie vydělaly přes půl miliardy

P r a h a - Národní letecký dopravce České aerolinie v loňském roce vymazal všechny dosavadní rekordy. Na palubách svých sedmadvaceti letadel převezl téměř dva a půl milionu lidí a při tržbách necelých sedmnáct miliard vydělal podle předběžných údajů 560 milionů korun. "Loňský výsledek je o to cennější, že nám nepřála cena paliva a nepříznivě silný dolar vůči koruně," říká prezident Českých aerolinií Miroslav Kůla. Očekávaný loňský zisk je desetkrát lepší než v roce 1999, kdy ČSA vydělaly zhruba padesát milionů při tržbách třináct a půl miliardy korun.

Podle ekonomů aerolinek by zisk byl zhruba dvojnásobný, kdyby cena paliva zůstala v mezích předloňského roku. Silný dolar byl pro českou leteckou společnost nepříjemný proto, že valnou část příjmů z letenek inkasovala ve slabších evropských měnách, ale svá letadel musí splácet a palivo nakupovat v dolarech.

Největší význam pro dobré hospodářské výsledky mělo podle Kůly využití kapacity letadel.

"Počet letadel zůstal stejný a podařilo se nám skoro o šest procent zvednout jejich využití," říká Kůla. "To je velmi důležité proto, že velká část nákladů zůstává stejná, ať na palubě sedí pět, nebo sto lidí," dodává s tím, že se tím ve využití letadel ČSA dostaly na světový standard. Ten se u největších leteckých dopravců pohybuje okolo sedmdesáti procent.

České aerolinie loni na začátku roku vyřadily stará letadla TU 154, které nahradily novými stroji Boeing 737, a jejich letadlový park tím patří k nejmladším v Evropě. O nákupu dalších letounů se podle vedení společnosti bude uvažovat společně s aliančními partnery v letecké skupině SkyTeam. Tu tvoří francouzský národní dopravce Air France, třetí největší letecká společnost světa americká Delta, Korean Air a Aero Mexico. S touto skupinou definitivně uzavřely České aerolinie sňatek v říjnu loňského roku.

Společně pod značkou SkyTeamu začnou České aerolinie létat od letního letového řádu. Zákazníci této letecké aliance si budou moci denně vybírat z téměř šesti a půl tisíce letů do čtyř set padesáti míst po celém světě. Mohou také využívat výhod stálých zákazníků u všech členských aerolinek a aliance jim garantuje jednotný postup a odbavení.