Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České aerolinky čeká zeštíhlení, zbaví se třetiny letadel

  3:16aktualizováno  3:16
Dva roky po výměně vedení Českých aerolinií dostává ztrátový národní dopravce finální podobu své další existence. Tu lze charakterizovat jako výrazně menší a štíhlejší aerolinky, které létají do méně míst než dříve. To se ale nelíbí pilotům. Podle nich se ČSA zmenšují až moc.
Českým aerolinkám zůstane jen 26 letadel

Českým aerolinkám zůstane jen 26 letadel | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Na konci letošního roku se už České aerolinie dostanou v zásadě do stavu, jak určil restrukturalizační plán. Příští rok už bude především ve znamení zklidnění," sdělil MF DNES šéf Českých aerolinií Miroslav Dvořák. Namísto 39 letadel, která podle výroční zprávy byla ve flotile ČSA na konci loňského roku, jich po roce 2012 zůstane v provozu nanejvýš 26.

Firma bude mít na konci letošního roku už jen 1 400 zaměstnanců. Další vlna propouštění přitom probíhá napříč celou společností. Jak zeštíhlení firmě pomáhá, není zatím jasné: ČSA na rozdíl od některých jiných státních firem odmítají zveřejnit pololetní výsledky.

Podle Dvořáka je jasné, že dopravci zůstane po roce 2012 19 airbusů. Firma zatím definitivně nerozhodla, co udělá s flotilou sedmi menších turbovrtulových letadel ATR 42 na krátké tratě. Těm končí příští a přespříští rok leasing.

Jednou z variant je prodloužení pronájmu. "Je to v tuto chvíli nejpravděpodobnější řešení, ale ještě není finálně rozhodnuto," uvedl Dvořák. O nákupu nových malých letadel zatím firma nerozhodla.

Piloti se proti zmenšování ČSA bouří

Z flotily také zmizí sedm boeingů, které bude firma postupně prodávat. U nich končí leasing, firma je získá do svého majetku a následně prodá. Podle prezidenta sdružení dopravních pilotů CZ ALPA Filipa Gaspara je ale zeštíhlování větší, než mělo být. "V plánu se mluví o 27 letadlech, teď to vychází o letadlo méně. A to nemluvím o nutné rezervě na provoz," varuje Gaspar. Plán podle něj počítal i s více piloty, než teď vedení uvádí.

Mezi piloty a vedením je stále napětí, které po středečním vzájemném setkání nijak neoslabilo. "Jejich strategií je asi stát se nejmenší aerolinií na světě. Nevidíme, že by se firma chtěla nějak rozvíjet či expandovat," říká Gaspar.

Dvořák však taková slova odmítá. Podle něj se plán plní přesně tak, jak ho vláda schválila. Plán však není veřejný, a nelze tak říct, zda mají pravdu piloti, či vedení. "Někteří zaměstnanci možná očekávali, že plán nenaplníme a redukce bude menší, ale nám nezbývá než se ho striktně držet," dodal Dvořák.

Do konce restrukturalizace má z firmy odejít ještě nejméně 30 pilotů a odpovídající počet stevardek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.