Čínská bota kraluje
Téměř 80 procent párů bot prodaných v českých obchodech pochází z Číny. Druhým největším dovozcem je Itálie s necelými 3,5 procenta, třetí Vietnam s necelými třemi procenty.
Zatímco Číňané v Česku loni prodali přes 56 milionů párů bot, české firmy nevyrobí ani desetinu z této sumy. Čínská bota je levná a Češi jí nedokážou cenově konkurovat.
"U nás je v oboru průměrná mzda kolem 600 dolarů, v Číně asi padesát. Ale mnohem horší je, že se k nám čínské boty vozí za ceny, které vůbec neodpovídají realitě, a tím pádem se z nich platí nižší clo," říká šéf D. P. K. Petr Kubát, který je také prezidentem České obuvnické a kožedělné asociace.
Falšovat dokumenty, v nichž se stanoví výrobní cena zboží a podle nichž se pak vypočítá clo, podle něj není problém. "Když máte peníze, v Číně vám podepíšou všechno," říká. Na celních únicích podle něj stát přichází o miliardy.
Baťovo řemeslo vymírá
Ještě před patnácti lety zaměstnával český obuvnický průmysl 35 tisíc lidí, v zemi se ročně vyrábělo 70 milionů párů obuvi.
Dnes v oboru pracují čtyři tisíce lidí, výroba klesla na pět a půl milionu párů ročně. Jen ve Zlíně tak zmizelo 17 tisíc pracovních míst.
V obuvnictví přežívají výhradně menší firmy, jež sázejí na kvalitu či specifický, nikoli masový výrobek. D. P. K. manželů Kubátových například dělá jen malé dětské botičky s ortopedickými certifikáty.
Sázka na kvalitu zachránila i firmu Moleda, výrobce známých tenisek Prestige. Zisková firma vyváží do Německa a Velké Británie.
Když se loni evropský trh otevřel čínské konkurenci, chystala se v Německu trh s takzvanou odlévanou obuví zcela vyklidit. Brzy se však ukázalo, že čínské boty nejsou tak trvanlivé jako výrobek ze Zlína, a německý partner se po špatné zkušenosti s Číňany vrátil k Moledě.
Krize obuvnictví není jen český problém, po loňském otevření trhu Evropské unie mají problémy i v jiných zemích.
Právě v pondělí Evropská komise o dovozu obuvi z Číny a Vietnamu jednala. Došla k závěru, že jde o cenový dumping. Oznámila, že navrhne členským zemím Unie uvalení antidumpingových cel.
Petr Kubát však nepočítá s tím, že by to jeho skomírajícímu oboru ještě pomohlo. "A přitom to, co potkalo nás, čeká i textiláky," varuje.
Teď je řada na textilkách
Také český textilní průmysl drtí čínská konkurence. I on prožívá vlnu bankrotů. Jen loni zkrachovali například vlastníci bývalé Textilany v Novém Městě pod Smrkem i někdejšího závodu Tiby v Josefově Dole na Mladoboleslavsku, padl výrobce přikrývek Larisa.
Nedávno zavřela závod ve Velkém Březně v severních Čechách firma Benar z Benešova nad Ploučnicí.
Provozy ruší i fungující textilky. Frýdeckomístecký Slezan loni zavřel přádelnu, Oděvní podnik Prostějov závod v Ivanovicích na Hané, Tiba pobočku v České Skalici. Řada firem byla loni ztrátová.
"Na evropském trhu je tlak, kterému nestačíme čelit. Je pouze otázkou času, kdy nás konkurence z Dálného východu převálcuje. Chleba se bude lámat v příštím roce. Kdo přežije, má šanci vyrábět i nadále. Odhady jsou však ošidné," obává se Jiří Myška, šéf Tepny Náchod.
Podobně jako u obuvi i u textilu se ukazuje, že šanci mají výrobci, kteří si najdou jiný program než masovou jednoduchou produkci, v níž Asiaté vynikají.
"Čínská konkurence nám sice může krátkodobě některé zákazníky odlákat, ale zatím nám život moc neztěžuje, po špatné zkušenosti s kvalitou se k nám totiž zákazníci vracejí," tvrdí Přemysl Pavel, ředitel firmy Triola, jež vyrábí podprsenky.
Triola míří k náročnějším zákaznicím, které dají na značku, nakupují ve specializovaných prodejnách a jsou ochotny si na kvalitnější, byť ne vyloženě luxusní zboží, připlatit. Vyplácí se jí to i přesto, že prodává převážně na českém trhu, kde je cena stále velmi důležitá.
Podobných příkladů je bezpočet. Třeba Vamberecká krajka sice omezuje výrobu strojových krajek na konfekci a ubrusy, zato zdvojnásobila produkci drahých ručních krajek.
"Proti asijské konkurenci bojujeme jediným možným způsobem - změnou sortimentu z jednodušších výrobků na složitější, lepšími termíny a lepším servisem," říká Jan Heřmanský z firmy Svitap.
Řadu textilek zachránil automobilový průmysl: prostějovský Toray vyrábí airbagy, strakonické Fezko potahy sedaček.
Většina obuvníků či textiláků dnes už nevěří, že by jejich potíže s čínskou konkurencí, vyřešili státníci. "Správné rozhodnutí na ochranu evropských trhů by pomohlo v roce 1994, teď už je pozdě," míní šéf Moledy Navrátil.
Čeští podnikatelé však často žádají, aby jim český stát pomohl alespoň možností vyplácet nižší mzdy či regulací cen energií. "Náš podnik neničí Čína, ale drahá elektřina z ČEZ," prohlásil ředitel Slezanu Miroslav Halfar. Mezi kolegy je v pohledu na čínskou konkurenci spíš výjimkou.