Například lidé, kteří se budou na konci března vracet s Exim Tours z mexického Cancúnu, se nejprve podívají do Kostariky, pak přelétnou do Salvadoru, a když už konečně vyrazí směrem k domovu, zastaví se ještě pokaždé na hodinku pro palivo na Bermudách a Azorských ostrovech. Na cestě tak stráví přes 21 hodin. Běžný přímý let přitom trvá zhruba polovinu času. Let ve směru do Cancúnu je o něco kratší – zabere 17 hodin.
Po dvou letech dopravy dálkovými letadly musí letos turisté vzít zavděk Boeingy 737-800, které zpravidla létají jen na linkách po Evropě. Stroje patřící společnosti Travel Service nedolétnou bez tankování až do Karibiku a musí cestou dvakrát přistát pro palivo.
Cestovky i nadále inzerují, že nabízejí přímé lety z Prahy, o mezipřistání příliš nemluví. Všechny však při zkušebním nákupu informovaly o tom, že se let protáhne. Problém se týká všech cestovních kanceláří, které nabízejí exotickou dovolenou charterovými letadly z Prahy. Nejde přitom jen o délku letu, ale i o pohodlí během letu.
Malé letadlo je pro cestovky jistota
Podle Stanislava Zímy z Exim Tours ještě není itinerář na 30. březen, kdy je plánován let z Mexika do Prahy se čtyřmi zastávkami, definitivní. "Záleží totiž na prodeji a momentální obsazenosti jednotlivých destinací," uvedl Zíma.
Podle něj jsou letadla úplně nová a firma je používá, protože v Česku jiné dálkové letadlo není. "Mají upravenou konfiguraci, více prostoru pro cestující," tvrdí Zíma.
Důvodů, proč se cestovky vracejí k letadlům ne zcela vhodným pro dálkové trasy, je několik. Po loňské krizi měly potíže prodat dost míst ve velkých letadlech, a tak vsadily na jistotu – nasazení malého letadla, které má zhruba o sto míst méně než uplynulou zimu používaný Boeing 767.
Cesta s mezipřistánímiO kolik je delší cesta s mezipřistáními: Dominikánská republika Kuba Mexiko |
Další dlouhodobý problém tkví v tom, že dvě největší skupiny cestovek – Exim Tours a kanceláře kolem Čedoku – nejsou schopné se dohodnout na používání jednoho velkého letadla.
Paradoxně je tak výsledkem v součtu vyšší počet nabízených sedadel než v jednom velkém letadle. Aby tuto kapacitu cestovky naplnily, používají stejné letadlo pro obsluhu dvou i více destinací: například ten, kdo letí do Mexika, cestuje společně s lidmi do Salvadoru.
Lety do Karibiku měly být původně kratší – s jedním mezipřistáním v kanadském Ganderu. Kanadská strana však odmítla možnost, že by si lidé nemuseli na přistání pořizovat vízum. Samy cestovní kanceláře přiznávají, že plnit charterové lety letos nejde příliš dobře.
"U poznávacích zájezdů a pobytových zájezdů pravidelnými linkami jdou prodeje velmi dobře, u charterů to není moc slavné," připouští šéf Eso Travel Tomáš Cikán.
"Lidé, kteří už udělali jednou zkušenost s dálkovým letem malým letadlem, takto létat nechtějí," domnívá se Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.
Cestovky slibují, že na příští zimu se vrátí opět dálkové letadlo. Některé už ke svým zájezdům začaly nabízet dopravu i pravidelnými linkami. "Cena je prakticky stejná," říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.