Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České chipsy z řepy a mrkve míří do světa, pomáhá i trend zdravé výživy

  5:00aktualizováno  5:00
Na začátku byl chuťový experiment s nejistým výsledkem. Když podnikatel v gastronomii Michael Tretter před pěti lety v tuzemsku rozjížděl výrobu zeleninových chipsů, málokdo tušil, o čem je řeč. Teď však meziroční prodeje rostou nejméně o třicet procent a majitelé chystají i expanzi do zahraničí.

Stalo se však něco, co by mu leckdo mohl závidět. Jeho smažené lupínky z řepy, celeru, mrkve a pastináku do roka a půl od založení firmy Chips Praha zařadily do své nabídky všechny velké obchodní řetězce.

Teď se chystá na zahraniční ofenzivu. Kromě Velké Británie a Nizozemska, které jsou Mekkou zeleninových lupínků, se sáčky z Nehvizd u Prahy začínají vyvážet na Nový Zéland, do Německa, Rakouska a Maďarska. Firma se teď navíc snaží uspět u dvou velkých mezinárodních obchodních řetězců. Pak by se mohla značka Tretter’s najednou objevit v desítkách zemí Evropy.

Dva parťáci, Michael Tretter s Romanem Sulkem si věří, konkurují především cenou. „Kvalitu máme srovnatelnou, nabízíme však lepší cenu. Zeleninové chipsy se všude prodávají o 30 až 50 procent dráž než klasické bramborové. My je máme za cenu bramborových,“ říká Sulek, který se ve společném podniku stará o ekonomiku.

Prodej roste o třicet procent

Michael Tretter navrhuje obaly, je tváří a hlavou značky. Činorodý byznysmen pokračuje v devadesátileté rodinné tradici podnikání v gastronomii. „Praděd pocházel z Rakouska, v Čechách provozoval hostinec. Pokračoval v něm děda, zarytý baťovec. Ve Zruči nad Sázavou postavil kulturní dům, k tomu rozjel síť kaváren s distribucí, vývozem i dovozem,“ líčí muž, který založil barmanskou školu, bar v americkém stylu Tretter’s Bar a podniká také v obchodu a realitách.

Právě v jeho baru v centru Prahy před lety vznikl nápad na výrobu zeleninových chipsů, když hosté volali po sériové výrobě nabízené pochoutky. Teď je jedním z pěti výrobců těchto lupínků na světě.

Investice v desítkách milionů korun do výrobní linky a dalších technologií se v posledních letech začaly vracet. Podle poslední dostupné účetní závěrky za rok 2014 měla Chips Praha zisk před zdaněním 1,7 milionu korun. Kromě roku 2012, kdy firma vydělala 165 tisíc korun, končila ve ztrátě.

Lupínkovému byznysu, který k hezčím číslům povznesl i trend zdravé výživy, věří kromě majitelů i investoři. „Máme zájemce, kteří by nás chtěli koupit, ale prodej nezvažujeme. Chceme ze značky vybudovat produkt, který by mohl nést jméno třeba na krabicích džusu. Tretter’s se jednoho dne může objevit na müsli tyčinkách nebo bio džusu z řepy,“ pomýšlí Michael Tretter.

Ročně vyrobí téměř dva miliony balíčků

Prodej zeleninových chipsů meziročně roste nejméně o třicet procent a podle Sulka bude letošek díky expanzi do ciziny ještě mnohem silnější. Firma také v příštích týdnech poprvé od svého vzniku odbočí od svého klasického produktu a uvede na trh nafouklé smažené škvarky. Na rozdíl od zeleninových lupínků, které oslovují spíš ženy, cílí škvarky na muže.

Zeleninové chipsy Tretter’s se v nabídkách řetězců objevují i pod jinými názvy jako takzvané privátní značky – například Farm Lander či Terraveg. Zahraničním trhům se přizpůsobují i chutěmi, třeba celer moc netáhne, protože jde o alergen. Firma experimentovala s různými druhy zeleniny, ale raději se drží těch ve světě osvědčených. „Zkoušeli jsme lilky, ředkve, ale zůstali jsme u čtyř druhů. Některé zapáchaly, jiné obsahovaly příliš vody,“ vysvětlil Tretter.

Výrobní linka v Nehvizdech ročně vyprodukuje 1,8 milionu balíčků chipsů, za jednu směnu jich je asi osm tisíc. Třebaže vzestup firmy Chips Praha vypadá pohádkově, majitelé mluví o štěstí. „Vstupovali jsme na trh v době krize, a navíc jsme bojovali s obrovským handicapem naší generace, která měla řepu a celer spojené s kompoty ve školních jídelnách,“ vzpomíná Tretter.

Ani dnes to podle jeho společníka není snadné. „Konkurence je velká, marže nízké a technologie jdou dopředu. Musíme hodně investovat,“ říká Sulek. Výhodou je, že o chodu firmy rozhodují sami a rozhodnutí tak padnou „během pár minut“.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.