Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České dráhy mohou za nádraží dostat miliardy, Kalousek je však proti

  8:15
Šest a půl miliardy korun by podle prvních odhadů měly získat České dráhy za to, že převedou na státní Správu železniční dopravní cesty svá nádraží. Materiál už schválila porada ekonomických ministrů a míří do vlády. Jeho schválení však není jisté, výhrady proti němu totiž neskrývá ministr financí Miroslav Kalousek.
Za nádraží mohou České dráhy inkasovat miliardy. Ilustrační snímek

Za nádraží mohou České dráhy inkasovat miliardy. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Mám s tím velký problém. Nevidím důvod, proč by měla jedna státní organizace kupovat zpět majetek, který České dráhy získaly zdarma od státu," řekl Kalousek. Podle něj je možné bavit se jen o zaplacení nákladů, které dráhy věnovaly do zhodnocení budov.

Předmětem převodu jsou nádraží, která České dráhy dostaly při dělení české železnice zcela zdarma. Nepovedená transformace už stála daňové poplatníky 12 miliard korun, které musela SŽDC zaplatit za část nemovitostí od drah už v roce 2009.

Převod nádraží pod správce české železnice je logický, dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek není jejich provoz ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. Dosud soukromí dopravci za používání nádraží nic neplatí, i když například RegioJet v minulosti vyzval dráhy, aby staniční poplatek zavedly.

"S postupující liberalizací železniční dopravy se jeví jako vysoce problematické, aby tuto součást infrastruktury nadále vlastnil jeden z dopravců," tvrdí ministerstvo v důvodové zprávě. Naráží i na připravovanou evropskou legislativu, která počítá s tím, že by měla být infrastruktura plně oddělená od dopravců.

Proti převodu za peníze jsou kromě Kalouska například i soukromí železniční dopravci. Ti se obávají, že miliardy za nádraží zvýhodní dráhy při nákupu nových vlaků.

Dráhy mohou peníze použít nejen na nové vlaky, ale i na splácení svých dluhů. Zadluženost drah roste, loni poprvé přesáhl poměr cizích zdrojů k aktivům padesát procent. Firma dlouhodobě odmítá, že by nemovitosti převedla na státní organizaci bezplatně, argumentuje například vydanými dluhopisy obchodovanými na kapitálových trzích.

SŽDC by miliardy splácela po částech

Podle plánu ministerstva dopravy ohodnotí nejprve všechna nádraží znalec, podle posudku pak bude stanovena kupní cena. Materiál počítá s 6,5 miliardy korun, konečná cena se však může podstatně lišit. Ministerský plán počítá s tím, že dráhy nejprve založí organizační složku Železniční stanice, do které nádraží vloží. SŽDC pak nádraží koupí jako část podniku.

Převod na SŽDC má umožnit i snadnější čerpání peněz z evropských fondů na opravy nádraží. Součástí převodu bude přechod zhruba pěti set zaměstnanců drah, kteří dosud správu nádraží mají na starosti.

Dráhy by nedostaly peníze za nádraží najednou, ministerstvo počítá, že by je SŽDC splácela několik let po 1,5 miliardy ročně. Ministerstvo už proto zažádalo ve střednědobém výhledu o navýšení peněz.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...