Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Chceme jet první! České dráhy bojují s RegioJetem už i o jízdní řády

  • 245
Konkurenční boj mezi Českými drahami a soukromníky se přesouvá také do jízdních řádů. Dopravcům se často nelíbí, jak pouštějí dispečeři Správy železniční dopravní cesty jednotlivé vlaky na trať. Mají pocit, že by měla jet jako první právě jejich souprava.

Poškozené se cítí České dráhy i RegioJet, relativně bez stížností se zatím obešel Leo Express.

Zatímco v ideálním stavu bez zpoždění by k podobným situacím nedocházelo, letošní rozsáhlá výluková činnost dodržování jízdního řádu výrazně komplikuje.

„Stížnosti jsou časté, každou prověřujeme. Někdy dochází i k paradoxním situacím, že si stěžují na jeden konkrétní případ dva dopravci současně,“ říká náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josef Hedrych.

Ke stížnostem dochází zejména ve směru z Moravy do Prahy. Podle jízdního řádu jede dříve RegioJet, ten ale zejména na spojích ze Slovenska získává zpoždění. Nejen kvůli výlukám, ale i díky svému hodně napjatému jízdnímu řádu, který počítá s minimálními dobami pobytu ve stanicích. Často navíc podle Hendrycha dopravce jezdí s více vozy, než nahlásil při tvorbě jízdního řádu, a vlak je proto pomalejší. RegioJet má často i desetivozové soupravy. „Jízdní doby jsou stanovené dobře, ale pro normální stav tratí a snesitelný počet výluk. Z vlastní zkušenosti strojvedoucího vím, že za dnešního stavu výluk se včas nedá přijet ani s Vectronem,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Mezistátní vlaky mají prioritu

Velmi často se tak vlaky obou dopravců, které míří do Prahy, setkávají v Olomouci. Jízdní řád je postavený tak, že z Olomouce vyjíždí dřív RegioJet, ten má však většinou rychlost kvůli lokomotivě omezenu na 140 km/h. Naopak pendolino, které může jet o dvacet kilometrů rychleji, musí často čekat. K nelibosti Českých drah i cestujících se pak musí „ploužit“ za RegioJetem.

České dráhy provádějí analýzu provozu a přesnosti jednotlivých spojů. „Pokud máme na základě analýzy nějaké podezření, že došlo ke zdržení vlaků v souvislosti s jízdou pomalejších vlaků jiných dopravců před našimi rychlejšími, tak danou záležitost pravidelně projednáváme se SŽDC,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

Podle Hendrycha jsou jasné předpisy, kdy má vlak přednost. „Vlak, který má větší zpoždění, má přednost, aby jel dříve a dál zpoždění nezvětšoval,“ vysvětlil Hendrych.

RegioJet má navíc často přednost také proto, že je při cestě ze Slovenska veden jako mezistátní vlak, což je podle kategorizace vlaků důležitější než vnitrostátní pendolino. Opačně zase společnosti RegioJet či Leo Express kritizují ČD, jedou-li z České Třebové za zpožděným vlakem z Budapešti či Grazu, který navíc stojí i v Kolíně.

Zásobníky nabité stížnostmi

Oba dopravci přitom mají v zásobě desítky až stovky konkrétních případů, kdy se cítí poškozeni. „Počet případů, kdy vlaky jiných dopravců, nižší kategorie nebo pomalejší, omezují jízdu našich souprav, je odhadem třikrát vyšší,“ podotkl Schmidt. Podle něj je problémem i to, že výluky nejsou koordinované. „Jen mezi Třincem a Prahou je zavedeno dvaačtyřicet pomalých jízd, dodržovat za takové situace jízdní řád je nemožné,“ dodal Schmidt.

SŽDC sjednotila v minulých měsících postupy pro dispečery, jak mají v takových případech postupovat. „Mohou se stát jednotlivá pochybení, ale ve většině případů jedeme podle jasně stanovených pravidel,“ dodal Hendrych.

Koncem října spustí SŽDC nový informační systém operativního řízení, který jak dispečery, tak i výpravčí upozorní, že řazení vlaku (jiná lokomotiva, vůz se sníženou rychlostí) neodpovídá plánu a že organizaci jeho jízdy musí věnovat zvýšenou pozornost.

Od nového jízdního řádu by se měla situace mírně zlepšit. Dopravci už nebudou jezdit tak blízko sebe, navíc dojde k ukončení řady výluk.