Ministerstvo financí při návrhu ministerstvu dopravy a spojů na prodej dvou třetin železničních tratí údajně vycházelo z informací, které nezobrazují skutečný stav situace na Českých drahách. Podklady, ze kterých vycházelo ministerstvo financí, vypracovalo ještě předchozí vedení ministerstva dopravy a spojů a Českých drah. ČTK to dnes řekl náměstek ministra dopravy a spojů Jaroslav Vrána. Vrána potvrdil, že dopis podepsaný ministrem financí Ivem Svobodou, který navrhuje prodej více než 6000 kolometrů železničních tratí pro zajištěni efektivity firmy, ministerstvo dopravy skutečně obdrželo. Pro ministerstvo financí je nepřijatelný požadavek ministerstva dopravy a spojů zvýšit provozní dotaci do osobní železniční dopravy v příštím roce z letošních šesti na 13 miliard korun.
Ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám se podle svého mluvčího Otakara Veverky o existenci dopisu dozvěděl dnes ráno z monitoringu tisku. Generální ředitel Českých drah dnes na setkání s novináři uvedl, že dopis nezná a nebude se k jeho obsahu vyjadřovat. "Je to otázka dopravní politiky státu," uvedl pouze Zelený.
Privatizace tratí v požadovaném rozsahu není podle Vrány v krátké době uskutečnitelná a znamenala by potřebu několika tisíc autobusů pro zajištění dopravní obslužnosti, na které nejsou finance. Prodej části železnice je navíc podle náměstka v rozporu s programovým prohlášením kabinetu.
Podle Vrány ministerstvo financí vycházelo z podkladů, podle kterých se například na regionálních tratích, které tvoří třetinu z více 9300 kilometrové sítě Českých drah, přepravuje pouze 12 miliónů lidí, a tato doprava vykazuje ztrátu okolo tří miliard korun.
Skutečný stav provozu na regionálních drahách je podle náměstka 49 miliónů cestujících ročně. Udávaná ztráta nezahrnuje poměrnou část státní dotace. "Ministerstvo financí má také informace, že autobusová doprava je daleko výhodnější než srovnatelná doprava železniční, ale to je samozřejmě zcela o něčem jiném," dodal.
"Je to klasický postup, kdy ministerstvo financí vychází z nějakých čísel, která jsou k dispozici, myslím, že za tím nestojí ani pan ministr Svoboda, ale spíše ministerští úředníci," dodal Vrána.
České dráhy do pátku předloží návrh zákona o transformaci firmy
Návrh zákona o transformaci státní organizace České dráhy na akciovou společnost předloží vedení podniku ministerstvu dopravy do pátku 19.března. Na dnešním setkání s novináři to uvedl generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený.
Cílem iniciativy je podle Zeleného uspíšit práce ministerstva dopravy a spojů na právní úpravě, kterou má již v dubnu projednat vláda. Se vznikem akciové společnosti dráhy počítají od začátku roku 2000.
Návrh vymezuje stát jako jediného zakladatele akciové společnosti a zpočátku i 100procentního vlastníka. Do Českých drah by po zatím nestanovenou dobu měli mít znemožněný vstup další investoři, podnik by však mohl vytvářet dceřiné firmy s dalšími subjekty.
Veškerý majetek, který České dráhy spravují, bude převeden na akciovou společnost, a firma by měla být oddlužena. Nový subjekt by měl mít povinnost provozovat drážní dopravu na všech tratích. Generální inspekce by podle návrhu měla být orgánem dozorčí rady firmy.