Tak by měly vypadat nové vlaky Student Agency.

Tak by měly vypadat nové vlaky Student Agency. | foto: Student Agency

České dráhy budou mít konkurenci. Licenci dostala Student Agency

  • 325
Drážní úřad vydal licenci na provozování osobní dopravy na železničních kolejích společnosti RegioJet. Ta patří brněnské firmě Student Agency Radima Jančury, který provozuje celorepublikovou síť žlutých autobusů a nyní má ambice prorazit i na koleje.

"Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh," řekl iDNES předseda představenstva společnosti RegioJet Jan Paroubek.

Pro České dráhy je tak Student Agency, respektive její "dcera" RegioJet, i díky spojení a finančnímu jištění velkého francouzského dopravce firmy Keolis novou konkurencí.

Obě firmy se nyní střetnou v blížícím se výběrovém řízení na provozovatele Jizerskohorské železnice. Soutěž vypsal Liberecký kraj a hraje se o to, kdo bude přepravovat cestující na celkem 1,5 milionu vlakových kilometrů ročně. Což je doposud v regionální dopravě největší kus kolejí v Česku, který má šanci získat jiný dopravce, než prakticky monopolní České dráhy.

Soukromí dopravci zatím jezdí na méně důležitých tratích

Soukromých dopravců v osobní dopravě je však na české železnici zatím jen poskrovnu. A hlavně: nikdo z nich zatím nevozí cestující na strategických tratích v dálkové dopravě. Doposud byl v Česku jen jeden vážný pokus, kdy se soukromý dopravce pokusil konkurovat drahám a prorazit na koleje s vlakem přepravujícím lidi z Prahy do Ostravy.

Vlak se měl jmenovat RT Express, ale přestože už byl vepsán v jízdním řádu, nakonec na koleje z technických důvodů nevyjel. A v dalších soutěžích vypsaných Ministerstvem dopravy na provozování dálkové osobní dopravy na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most uspěly České dráhy.

Soukromí dopravci tak zatím jezdí na méně důležitých tratích, třeba v pohraničí. Například když před lety České dráhy neměly zájem o další provozování dopravy na trati Šumperk - Kouty nad Desnou v Olomouckém kraji, a chystaly se ji zavřít, převzal její osud do rukou Svazek obcí údolí Desné, trať nechal opravit a dodnes zde lidi vozí Veolia Transport Morava. Paradoxní je, že České dráhy poté projevily o trať znovu zájem.

Další soukromý dopravce - OKD Doprava, převáží cestující na trati Vrbno pod Pradědem - Opava. A se soukromými firmami jezdí lidé také na Karlovarsku. Trať Sokolov - Kraslice a Karlovy Vary - Mariánské Lázně obhospodařuje firma Viamont. Kromě něj provozuje několik málo spojů i Railtrans na trati Liberec - Hrádek nad Nisou a dál do německého Eibau. Ostatní dopravci se rekrutují spíš z řad železničních nadšenců, kteří obnovili a provozují lokální tratě - například slavnou Jindřichohradeckou úzkokolejku.

Cílem je otevření trhu v železniční osobní dopravě

Liberecké výběrové řízení, jehož se vedle Českých drah účastní i zahraniční Arriva, český Viamont a právě spojení Keolis - Student Agency, tak bude po všech stránkách průlomové. Mimo jiné proto, že se předpokládá, že podobně se pak zachovají i další krajské úřady a budou muset vypisovat výběrová řízení na dopravu v kraji.

"Naším hlavním cílem je otevření trhu v železniční osobní dopravě. Jen transparentními výběrovými řízeními lze na naši železnici dostat patřičnou kvalitu za reálnou cenu," tvrdí předseda představenstva RegioJet Jan Paroubek.

V tom s ním ostatně souhlasí i samotné České dráhy. "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá," tvrdí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. A dodává, že jde o jedinou cestu, jak mohou dopravci v celém Česku dosáhnout skutečných úhrad svých ztrát při provozování regionální dopravy od krajů, které tuto dopravu objednávají.

"Kraje dlouhodobě neplatí to, co železniční doprava opravdu stojí. To v konkurenčním prostředí nebude možné. Soukromí dopravci určitě nebudou jezdit za nereálně podhodnocené ceny, za které jsme nuceni jezdit teď," stýská si Kubala a dodává: "Dalším důležitým aspektem je to, každá konkurence bude nutit ty současné dopravce výrazně zvyšovat kvalitu jejich služeb."

Podle všeho se tak zdá, že cestující ve vlacích se konečně na železnici dočkají lepších služeb. Dopravci se o železniční koleje totiž evidentně začínají prát.