Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy chtějí dát do pendolin předražený internet

  4:09aktualizováno  9:34
České dráhy plánují cestujícím v pendolinech dopřát během cesty připojení k internetu. Přestože dopravce letos šetří, kde se dá, na zavedení a provoz internetu v sedmi soupravách vypsal zakázku, jejíž cena je podle lidí z branže zbytečně vysoká. Už dříve byl kritizován i nákup pendolin, která stála přes čtyři miliardy korun.

V Pendolinu se lidé připojí k internetu. Dráhy za něj však zaplatí zbytečně velké peníze. | foto: České dráhy

Orientační hodnota zakázky je 20 milionů korun za vybavení vlaků a pětiletý provoz. Zkušenosti z ciziny však ukazují, že se dá pořídit internet mnohem levněji a ve stejné kvalitě.

Podle Frederika Gustafssona ze švédské firmy Icomera, která zasíťovala přes 400 vlakových souprav v Evropě, stojí vybavení vlaku v průměru 30 tisíc eur, tedy zhruba 750 tisíc korun. Dalších pět let provozu každé soupravy by pak stálo nejvýše 600 tisíc korun.

Celková cena zakázky by se tak podle odhadů měla pohybovat okolo deseti milionů korun.To zhruba odpovídá částce, kterou představenstvo Českých drah letos v únoru na internet do pendolin vyčlenilo.

"Původní záměr se postupem času ukázal jako příliš úzce vymezený a následně zvolený postup jako nerealizovatelný, což ale nebylo způsobeno vinou na straně Českých drah," vysvětluje posun v ceně mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

Vizualizace pokrytí ve vlacích Pendolino 

Podle Terezy Němcové ze společnosti 4Call, která se podílela na přípravě projektu internetu do vlaků, jsou kritéria výběrového řízení nastavena zbytečně přísně, což může omezit konkurenci.

Na malou zakázku chtějí dráhy po účastníkovi mnoho certifikací, pojištění a obrat nejméně pětadvacetinásobek roční hodnoty zakázky.
Firma 4Call navíc připravuje žalobu vůči Český drahám.

 "Ani sedm měsíců po uplynutí splatnosti faktur nebyly schopny České dráhy za měření a přípravu podkladů pro výběrové řízení nic uhradit," vysvětlila Němcová.

České dráhy navíc měly už loni bez tendru přichystanou smlouvu s CDTi, bývalou dceřinou společností firmy ČD – Telematika. Cena byla 3,3 milionu korun za jednu soupravu – dohromady tedy přes 23 milionů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Opilý stevard zpozdil let Travel Service. Lidé čekali pět hodin na letišti

Let společnosti Travel Service zpozdil opilý člen posádky. Zdržení na letišti na řeckém ostrově Korfu nabralo v noci na úterý až pět hodin. Vedení společnosti...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.