Pokud dozorčí rada příští týden plány představenstva schválí, může zadlužení státem vlastněného dopravce stoupnout v příštích letech na více než dvojnásobek. Vyplývá to z materiálu pro dozorčí radu, který má MF DNES k dispozici.
ČD se do schválení nechtějí k plánu vyjadřovat. Plán na vydání dalších dluhopisů však v dubnu potvrdil v rozhovoru pro MF DNES přímo Žaluda. Dráhy potřebují na nákup nových vlaků o 2,6 miliardy korun více, než ještě loni na podzim předpokládaly.
Materiál "Strategie investičního financování ČD 2010-11" počítá s vydáním dluhopisů v eurech za 300 milionů, což odpovídá více než 7,5 miliardám korun a s půjčkou od Evropské investiční banky ve výši 3,9 miliardy korun na nákup vlaků pro regionální tratě.
Už loni na sklonku roku se přitom proti zadlužování postavilo ministerstvo financí, kterému se nelíbily dluhopisy za dvě miliardy. Zakázat jejich vydání úřad drahám nemůže, a proto je dopravce nakonec vydal.
"Vyjadřujeme obavu nejen o splatnost vydaných dluhopisů, ale i následně splatných stávajících garantovaných úvěrů," napsali tehdy z ministerstva drahám.
Dluhopisy nebo leasing?
Opatrné zůstává ministerstvo i nyní. "Zatím nemáme oficiální žádost, ale už proběhlo setkání s ministrem a slíbili podrobnější údaje. Měli by se každopádně chovat obezřetně," uvedl mluvčí úřadu Ondřej Jakob.
"Dráhy bezhlavě vydávají dluhopisy, vlaky se dají nakupovat i na leasing," kritizuje obligace bývalý šéf dozorčí rady ČD Zdeněk Žák.
České dráhy chtějí podle materiálu urychlit vydání eurodluhopisů a už na přelomu května a června začít pracovat na získání ratingu. K tomu chtějí ještě rozšířit svůj směnečný program o 3 miliardy korun. Ten však skončí hned po vydání dluhopisů.
Dluhopisy chtějí dráhy umístit na mezinárodní kapitálové trhy. "Ty v letošním roce nabízejí unikátní příležitost financování vzhledem k vysoké poptávce investorů po emisích silných a méně rizikových společností," píší dráhy dozorčí radě.
O dvoumiliardové dluhopisy byl loni na konci roku velký zájem a byly rychle rozprodány. Jedním z největších kupců je například spolumajitel největší české cestovky Exim Tours Ferid Nasr.
"Nejsme tak zadlužení, jak se zdá"
Materiál měla schválit už na začátku května dozorčí rada, ta ale rozhodnutí zatím odložila. "Nebylo to dostatečně projednané," vysvětluje člen dozorčí rady za zaměstnance Jan Bitter. Podle něj není zadlužení drah tak vysoké, jak se může na první pohled zdát. "V porovnání s jinými železničními dopravci v Evropě jsme zadlužení málo," upozorňuje Bitter.
Například Deutsche Bahn mají podle své výroční zprávy zadluženost (poměr cizích zdrojů k celkovému majetku) přibližně 72 procent. České dráhy měly v roce 2008 za celou skupinu zadluženost 36 procent. Dosud mají dráhy napůjčováno u bank a majitelů dluhopisů necelých osm miliard korun.
Drahám má pomoci nakupovat vlaky i rozprodej nepotřebného majetku. Například za svoji Traťovou strojní společnost mají inkasovat až 600 milionů korun. Vedle této sumy mají letos prodejem či zpětným leasingem majetku získat další 1,1 miliardy korun.