Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČD zavádějí Body, chtějí prodat víc lístků přes web. A přidají wi-fi

  5:01aktualizováno  5:01
Devět z deseti jízdenek, které České dráhy prodají, jsou od pokladních nebo průvodčích. Státní dopravce chce tento podíl v příštích letech výrazně snížit ve prospěch jízdenek zakoupených přes internet. Za tím účelem spouští po vzoru leteckých dopravců, bank či obchodních řetězců věrnostní systém ČD Body.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Dosud ČD nabízely při nákupu přes vlastní e-shop tříprocentní slevu z jízdného. Tu zrušily a místo toho začnou zákazníci sbírat body. Za každých deset korun získají bod, který mohou následně vyměnit za slevy na vstupy či jízdenky.

Například za 500 bodů mohou získat s devadesátiprocentní slevou celodenní skupinovou víkendovou jízdenku v hodnotě 650 korun. V praxi tak získají i více než desetiprocentní slevu. „O zapojení do našeho věrnostního programu jednáme s dalšími partnery,“ uvedl Michal Štěpán, náměstek pro osobní přepravu.

Jízdeky zdraží o jedno procento, zlevní 1. třída

Účelem tohoto kroku je snaha o zvýšení podílu cestujících, kteří si jízdenky nakoupí přes web. „Chceme naučit lidi více nakupovat přes internet, jak je to běžné u jiných dopravců,“ říká Štěpán. České dráhy (ČD) mají v tomto duchu co dohánět. Soukromý Leo Express prodává on-line 70 procent jízdenek, RegioJet dvě třetiny. Výrazně vyšší čísla hlásí i zahraniční dopravci, například Deutsche Bahn.

Podle Štěpána to však neznamená, že by se rušily pokladny, firma jenom ustoupila od plánovaného nákupu prodejních automatů na jízdenky. 

Přibude vlaků s bezdrátovým připojením k internetu

ČD navíc slibují, že se od prosince zvýší počet vlaků, v nichž cestujícím nabídnou wi-fi připojení na internet. Nově bude ve všech vlacích z Prahy do Žiliny, postupně se má internet objevit i v railjetech a vlacích mezi Břeclaví a Bohumínem. „Příští rok se internetové připojení rozšíří do 79 vozů,“ upřesnil mluvčí Petr Šťáhlavský. I s pendoliny by tak měly mít České dráhy příští rok v provozu 180 vagonů s wi-fi.

ČD na příští jízdní řád slibují ještě několik vylepšení, jež mají přitáhnout více cestujících. Kromě nasazení modernějších railjetů, které zvýšily zadluženost Drah téměř o tři miliardy korun, hodlají České dráhy dodat lepší vlaky i na další spoje.

Kvalitnější vlaky dostanou nově rovněž novou kategorii Rx, přičemž podle ČD má jít o lepší modernizované rychlíky, nikoli o desítky let staré vozy s koženkovými potahy. V novém jízdním řádu jich je 27, zamíří například z Prahy na západ Čech.

Změn dozná i složitý ceník

Plány na hýčkání cestujících v nových vozech nicméně narážejí na zpoždění u dodavatelů: modernizace několika desítek vozů nabrala skluz jak v případě dodávky vagonů z polské Pesy, tak z Krnovských opraven a strojíren.

V případě Pesy čeká polský výrobce na schválení drážním úřadem, Dráhy firmě vyměří maximální možnou pokutu. Marně zatím vyhlížejí také certifikát od Škody Transportation, který by potvrdil schválení jejich lokomotiv pro provoz v Německu.

Od prosincové změny jízdního řádu si ČD opět pohrají se svým složitým ceníkem. Základní jízdné zdraží v průměru o procento, půjde tak o zvýšení cen v jednotkách korun podle vzdálenosti. Zlevní naopak jízdné v první třídě na delší vzdálenosti. Namísto 50 procent se k ceně druhé třídy bude připlácet jen 30 procent.

Konkurenční boj mezi třemi dopravci na trase Praha-Ostrava bude pokračovat nejen cenami lístků, ale i kávou. Dráhy výrazně zlevní v expresech její cenu. Ruší totiž část jídelních vozů a nahradí je pojízdným minibarem. Namísto současných 29 korun bude stát káva desetikorunu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.