Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy dostaly pokutu čtvrt miliardy za zneužití dominance

  12:19aktualizováno  12:19
Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 254 milionů korun pro České dráhy. Firmě ji uložil před dvěma lety za zneužití dominance v nákladní železniční dopravě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. ČD pokutu dosud nezaplatily, přestože soud odklad placení nepovolil. Firmě ale v této věci vyhověl ÚOHS.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Soud dnes našel v postupu ÚOHS některé procesní chyby. Podle soudce Krajského soudu v Brně Davida Rause ale neměly na rozhodnutí vliv. "Žádná z dílčích procesních vad nemá vliv na zákonnost rozhodnutí," uvedl Raus.

Sankce 254 milionů korun Českým drahám je nejvyšší, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Původně měla firma platit 270 milionů, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu předloni snížil.

"Přestože se výše pokuty oproti ostatním, které ÚOHS za zneužití dominantního postavení ukládal, vychylovala, není nikterak nepřiměřená, nespravedlivá nebo likvidační," uvedl Raus.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Prý to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy. Dráhy také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Podle ÚOHS toto jednání mělo s vysokou pravděpodobností vliv na zákazníky, neboť zvýšené ceny se odrazily i v cenách pro konečné spotřebitele služeb.

Ačkoliv dráhy s výkladem ÚOHS nesouhlasí, od kritizovaného jednání po rozhodnutí úřadu upustily. "Takové jednání bylo Českým drahám umožněno právě proto, že se nacházely v dominantním postavení," uvedl Raus. Firma se podle něj díky své pozici na trhu nemusela obávat, že by její zákazník odešel ke konkurenci.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Makro. Ilustrační snímek.
Makro shání stovky lidí. Pokladním zvýšilo mzdy o devět procent

Letošní vlna přidávání v obchodech s potravinami dorazila i do Makra. Velkoobchodní síť navýšila od července mzdy zaměstnancům v průměru o 8,5 procenta,...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.