České dráhy vypsaly soutěž na 32 měsíců, její očekávaná hodnota je 90 milionů korun. Ilustrační snímek

České dráhy vypsaly soutěž na 32 měsíců, její očekávaná hodnota je 90 milionů korun. Ilustrační snímek | foto: České dráhy.

ČD opět hledají firmu na vlakušky, potřebují je hlavně na obsluhu minibarů

  • 27
České dráhy vypsaly soutěž na firmu, která jim zajistí ve vybraných vlacích prodej občerstvení z minibarů. Stávající kontrakt v polovině roku vyprší. Dopravce od nového jízdního řádu výrazně rozšířil počet vlaků, kde občerstvení nabízí.

Jde o práci, pro kterou se u Českých drah vžilo označení vlakušky. Na rozdíl například od průvodčích či vlakvedoucích nemusí mít žádné dopravní vzdělání. Původně je České dráhy najaly pro roznos vody a denního tisku v pendolinu, tuto práci ale postupně převzali zaměstnanci Českých drah.

V zadávací dokumentaci ČD o této práci mluví jako o minibaristovi, stevardovi nebo informátorovi. České dráhy vypsaly soutěž na 32 měsíců, její očekávaná hodnota je 90 milionů korun. Celkem dráhy předpokládají, že si objednají celkem 170 tisíc hodin služeb těchto zaměstnanců. Při takové ceně vychází jedna „člověkohodina“ na více než 500 korun, konečná cena vzejde ze soutěže.

Při minulé soutěži například odhadovaná cena klesla o více než třetinu, dosud obsluhu ve vlaku zajišťuje firma Tess promotion. Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského vlakušky zůstávají u nejvytíženějších vlaků, kde by bylo časově náročné ve vybraných úsecích zajistit jak dopravní povinnosti, kontrolu jízdních dokladů tak nabídku doplňkového servisu.

„Služba vlakušky se nyní posunula od té původní podoby spíše k zajištění provozu minibaru, tedy roznáškovému občerstvení v režii ČD v celém vlaku,“ řekl Štáhlavský.

České dráhy nabízejí tuto službu ve více než stovce vlaků, například na tratích Brno – Bohumín, Praha – České Budějovice nebo Praha – Plzeň – Cheb. Oproti minulosti výrazně zlevnily, káva je za deset korun, nealkoholické nápoje za 12 korun. „I přes poměrně krátkou dobu od zavedení služby v současnosti prodáváme v průměru kolem tisíce kusů teplých nápojů denně,“ dodal Štáhlavský.