Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy rozhodly: po roce a půl jednání koupí sedm railjetů

  11:36aktualizováno  13:27
Koupíme, nekoupíme. Koupíme. České dráhy nakonec koupí od společnosti Siemens sedm vysokorychlostních vlaků railjet, o jejichž nákupu jednaly rok a půl. Nákup ve čtvrtek posvětila dozorčí rada státního dopravce. Dráhy za vlaky zaplatí zhruba 2,5 miliardy korun.

Dráhy mají jasno - koupí sedm souprav railjet. | foto: České dráhy

Souhlas dozorčí rady potvrdil MF DNES generální ředitel Petr Žaluda. Podle něj už teď zbývá jen se Siemensem podepsat smlouvu. Tu už dráhy loni podepsaly, ale nakonec od ní odstoupily. Teď je ale podle Žaludy kontrakt jistý.

Nákup railjetů provázela bouřlivá diskuse hlavně loni v létě, kdy se proti nákupu ozvala především Škoda Transportation, do té doby takřka výhradní dodavatel nových vlaků pro České dráhy. Dráhy nakonec smlouvu podepsaly, ale po neúspěšném jednání s Deutsche Bahn uvažovaly o konci spolupráce na trase do Hamburku. 

Místo 15 railjetů jich bude jezdit necelá polovina

Dráhy proto nakonec kupují místo patnácti jen sedm souprav, které mají jezdit ve spolupráci s rakouskými drahami mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Všech sedm vlaků by měly mít do konce roku 2014.

Rakouské dráhy naléhaly na České dráhy, aby koupily railjety tak, že tím podmiňovaly další spolupráci s českým železničním dopravcem. Dráhy na zakázku nevypsaly veřejnou soutěž, cenu získaly z veřejné soutěže rakouských drah. Vlaky se budou vyrábět v závodě Siemensu ve Vídni.

Souprava railjet v barvách Českých drah.
Souprava railjet v barvách Českých drah.

Railjety, které ČD koupí, budou pouze soupravy bez lokomotivy. Co bude nakonec railjety táhnout, zatím jasné není. Původně je měly vozit lokomotivy 380 ze Škody Transportation, ty ale stále nemají potřebné papíry nutné pro provoz. Vlaky by tak měly vést patrně lokomotivy Taurus rovněž od Siemensu, které si ČD zřejmě půjčí od rakouských drah. Už dnes tyto stroje na vlacích z Vídně jezdí.

Jasné zatím není, z čeho se budou vlaky platit. Dozorčí rada sice nedávno povolila vydání dalších dluhopisů za 7,5 miliardy korun, necelých pět miliard ale jde na splacení jiných dluhů. Na investice zbývá 2,5 miliardy, dopravce přitom bude muset v případě úspěchu v soutěžích na tuzemské rychlíky nakupovat nové vlaky i na tyto spoje.

Antimonopolní úřad opět zkoumá nákup railjetů

Do hry o raijety ale podle deníku E15 vstupuje znovu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Znovu zkoumá, zda dráhy mohou koupit od Siemensu sedm souprav oficiálně nazvaných Siemens Viaggio Comfort. Vydal už dokonce předběžné opatření, které drahám nákup sedmi moderních vlaků až do vynesení definitivního verdiktu zakazuje. To však dráhy nijak netrápí.

"Bez odkladu podepíšeme dohodu o kooperací s ÖBB (rakouský železniční dopravce) na linku Praha - Graz a následně smlouvu se Siemensem," řekl MF DNES šéf drah Petr Žaluda.

Předběžné opatření se podle něj týká nákupu nových vlaků, tedy nového kontraktu. Dráhy ale sedm railjetů nakupují podle kontraktu ze září 2011 a dávají tak pokyn ke spuštění výroby sedmi souprav. "Zbylých osm je stále součástí kontraktu a o jejich výrobě máme možnost rozhodnout ještě do poloviny příštího roku," dodal Žaluda s tím, že na provozu by se musely dráhy domluvit s dalšími evropskými železnicemi, například se Slováky a Maďary.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.