Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poučení ze Studénky. České dráhy koupí pro strojvedoucí trenažery

  13:51aktualizováno  13:51
Přes čtyřicet milionů korun investují České dráhy do nákupu dvou trenažérů pro strojvedoucí. Mají je naučit reagovat na neočekávané situace, například vozidlo či osoby v kolejišti.

Simulátor souprav Stadler Flirt, které v Česku provozuje Leo Express. | foto: Petr Kopáček, LEO Express

Firma o nákupu uvažovala delší dobu, definitivním impulsem pro nákup byly letní nehody, především pak tragická srážka pendolina s kamionem ve Studénce. V příštích týdnech chce vypsat soutěž na dodávku dvou trenažérů, které umístí pravděpodobně do České Třebové. 

„Je to dobrá věc pro zlepšování dovedností strojvedoucích,“ řekl člen představenstva pro osobní dopravu Michal Štěpán. Podle něj budou strojvůdce učit například reagovat na náhlou změnu na návěstidlech nebo překážku na kolejích. „Je to i kvůli tomu, aby se strojvedoucí naučili opustit rychle v případě možné srážky stanoviště,“ dodal Štěpán.

Velký playstation pro strojvedoucí

V praxi to bude vypadat tak, že strojvedoucí čeká například hodinu bezproblémové jízdy na trenažéru a pak simulace mimořádné situace. Ovládací pult bude unifikovaný, nikoliv pro každý typ lokomotivy zvlášť. Vývoj ale směřuje k tomu, že čím dál více prvků je na železnici unifikovaných. „Je to takový velký playstation pro strojvedoucí,“ popsal šéf Českých drah Pavel Krtek. 

Prezident Federace strojvedoucích Jindřich Hlas podobný krok vítá. „Trenažery jsou potřeba. Přesně kvůli nehodám, jaká byla ve Studénce, jsou potřeba,“ řekl Hlas. „Naši lidé na takové případy nejsou školeni, když něco podobného zažijí alespoň na trenažeru, je to rozhodně přínos,“ dodal Hlas, který si vyzkoušel podobné zařízení v Polsku. 

České dráhy zaměstnávají 3 527 strojvedoucích, ČD Cargo jich má dalších 1 700. Problémem je ale jejich stárnutí a nedostatek mladších zaměstnanců: v přípravě jich má dopravce zhruba 200.

Prokletá Studénka zažila už dvě vlakové tragédie:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.